Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Flöde vid löner med utlägg?

Hej,  jag gav mig på min första lön och tror jag missat något i det tänkta arbetsflödet..

(AB med mig som anställd, kör eEkonomi Smart med lönetillägget)

Jag hade ett privat utlägg, för massage,la upp det enligt följande, för att ta det som friskvård.

KontoDebitKredit
2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del 975,00
7699 - Övriga personalkostnader780,00 
2641 - Debiterad ingående moms195,00 

Sen skapade jag ett nytt lönebesked och la till en "Utlägg övrigt" på summan 975 kr.

Som bokfördes på 7390.

Nu när allt ska vara klart tycker jag 2893 borde vara utkvittat mot utbetalningen, men det skedde aldrig automagiskt.. Hur borde jag ha gjort det? Vad har jag missat för steg? 

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Konsult-Anders

Du kan gå via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation för att bokföra inköp med privata pengar. Konteringen som du gjort i första steget ser helt korrekt ut. Vill du koppla bildunderlag kan du göra det i det här läget, det vill säga i samband med att du skapar verifikationen.

När/om utbetalningen sedan görs från företaget till ditt privata konto så dyker detta upp under Kassa- och bankhändelser om du har en bankkoppling eller så skapar du manuellt upp en bankhändelse och bokför enligt följande:

1930 Kredit
2893 Debet

Om du eller en anställd lagt ut pengar för friskvård är det vanligt att arbetsgivaren betalar ut en nettoersättning. Använder du eEkonomi Lönebesked kan du använda lönearten Tillägg efter skatt.

Denna gången kommer du att behöva göra en manuell ombokning då det aldrig sker någon kontering automatiskt mot 2893 via lönebeskedet. 

Önskar varmt välkommen som ny forummedlem 

//Tinna

>Denna gången kommer du att behöva göra en manuell ombokning då det aldrig sker någon kontering automatiskt mot 2893 via lönebeskedet. 

Hur borde denna manuella ombokning se ut? För nu ligger det 975 kr för mycket på 2893, som redan är utbetalda via ett lönebesked.

Hej @Konsult-Anders

Eftersom kostnaden redan är uppbokad när du bokade skulden mot 2893 vid köpet, men lönebeskedet bokförde utbetalningen mot 7390 så bör den manuella ombokningen rimligtvis vara 2893 debet och 7390 kredit.

Kontrollera gärna med din redovisningskonsult om du känner dig osäker. 

Ha en fin dag!

/Tinna

Om jag gör ett Tillägg efter skatt, ska jag då alltså inte blanda in några andra konto? Men hur redovisar jag då bildunderlaget och momsen?

Gör det nog enkelt för mig och väljer den variant du beskriver i första stycket och håller det utanför lönebeskedet 🙂

Hej @Konsult-Anders!

Jag vill bara meddela att vi har sett din fråga och behöver bolla den med några kollegor. Vi återkommer så snart vi har kikat på det, men vill flagga för att vi kan ha lite längre svarstider såhär i juletider. 🙂

Tills vidare så önskar jag dig en riktigt god jul!

/Tinne

Hej @Konsult-Anders, hoppas att du har haft en fin jul!

Jag har tittat på din fråga och hittade även den här tråden som jag tror kan vara till god hjälp. Där har en annan användare en liknande frågeställning som dig och det finns egentligen två vägar att gå:

1. Du gör utbetalningen manuellt genom att bokföra konto 1930 med 975kr i kredit mot konto 2893 i debet.

2. Det andra alternativet är att du använder du dig av lönearten Tillägg efter skatt. Dock bokförs den lönearten på konto 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmåner och du kommer då behöva boka om det kontot manuellt.

Efter att ha kikat på det själv så tror jag faktiskt att det blir lättare för dig att ha koll på hela flödet om du bokför allt helt manuellt och inte gör något med lönebeskedet, precis som du själv är inne på.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig att reda ut dina funderingar. Tråden som jag länkade till ovan beskriver flödet väldigt bra om du gör det manuellt, där har användaren visat hur hen själv har gjort, så kika gärna på den.

Återkom gärna om du har några andra funderingar.

God fortsättning!
/Tinne

Khedron Wilk
CHAMPION

Senkommen kommentar man kanske behjälplig inför framtiden:

I vårt företag, där vi använder eEkonomi med Lönebesked (den "inbyggda" lönemodulen), håller vi utläggen helt utanför löner/löneutbetalning.

Vi har lagt upp så kallade avräkningskonton för medarbetarna under 283x. Inköp för företagets räkning, gjorda med privata medel, konteras mot respektive medarbetares avräkningskonto och sedan görs utbetalning från företags kontot som då kvittas mot avräkningskontot. Då slipper vi fundera på råka påverka personskatter.

Nackdelen är väl att det är en metod som fungerar bäst för upp till 10 medarbetare. Å andra sidan, har man nått dit så har man antagligen ändå redan växlat upp till ett mer komplett löneprogram.