Hej
Jag har bokfört ett stort antal bankhändelser i kassakontot istället för företagets bankkonto = katastrof.
Hur löser jag det? Jag är med så långt att jag går in på bokföring, verifikationer, redigera och skapa en korrigeringsverifikation. Men sedan då?
Såhär kan (felaktig) verifikation se ut:
1910 kassa
2641 debiterad ingående moms
4000 inköp av varor från Sverige
Vare sig om jag väljer att redigera en eller alla poster i den nya verifikationen så finns det inte möjligheten att välja företagsbankkonto (eller kassakonto) i rullgardinsmenyerna.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240507
Löst! Gå till lösning.
Hej @amousey
Detta ska vi självklart hjälpa dig med 🙂
För att göra en överföring från kassakontot till ditt företagskonto gör du såhär:
Gå in under Kassa- och bankhändelser - Välj upp ditt Kassakonto - Ny kassahändelse - Matcha - Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och Företagskonto.
Har du några frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten.
//Tinna
Tusen tack för svar!
Om jag har exempelvis 10 stycken bokförda kassahändelser á 10 kronor inköp från kassa.
Jag kan som lösning skapa en ny kassahändelse där 100 kronor (10 ggr 10) - "pengar in" och sedan matcha det mot överföring mellan egna bankkontot och företagskonto?
Att skapa x antal korrigeringsverifikationer är inte nödvändigt?
Jag har alltså felaktigt krediterat kassakontot istället för företagskontot, och ditt förslag är att jag skall överföra en summa från kassakontot till företagskontot för att täcka det? Förlåt men jag behöver klargörande 🙂
Hej igen,
Jag kanske missförstår din fråga men jag har tolkat dig som om du av misstag har valt kassakontot istället för mot företagskontot och nu vill du veta hur du smidigast korrigerar detta?
Om det är korrekt tolkat så kan du exakt som jag beskrev ovan det vill säga föra över den totala summan som borde blivit bokad mot 1930 istället för mot 1910 från första början. Även om det är 10 stycken händelser som blivit bokförda mot 1910 så räcker det att du gör en enda överföring på det belopp som ska flyttas från 1910 till 1930 eller tvärtom.
Vill du att vi ska kika på hur det ser ut hos dig är du välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Har samma problem som föregående med att jag angivit kassakonto istället för Företagskonto. Antar att det blev automatiskt då jag fick en kontant betalning.
Ditt tips: "Välj upp ditt Kassakonto - Ny kassahändelse - Matcha - Vid bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och Företagskonto"
Hittar inte alls detta bland knappar och menyer. D v s hittar Kassakontot men vid "Ny kassahändelse" hittar jag inte något ställe att "matcha" eller att det finns något inmatningsfält vid Bokföringshändelser.
Vid Ny kassahändelse får jag upp inmatningsfält med Datum, Referens, Belopp och knappen Lägg till, vilket inte alls verkar vara det du beskriver.
Jag ska göra mitt bästa för att förklara tydligare.
Gå in under Kassa- och bankhändelser - Välj Kassakonto - Klicka på den gröna knappen Ny kassahändelse.
I nästa steg registrerar du Datum, Belopp och klickar på den gröna knappen Lägg till
Då skapas en rad lite längre ner och där ser du en orange knapp Matcha - klicka på den.
Vid fältet bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton och Företagskonto eller annat konto.
Får du det inte att fungera är du välkommen att ringa vår programsupport så hjäper vi dig gärna.
God Jul och Gott Nytt År
/Tinna
Tack, det var mellansteget som jag inte kunde förutspå.
Glad i hågen gjorde jag enligt dina instruktioner. Det fungerade utmärkt, förutom att jag klantade mig och angav plusbelopp istället för minus. Matchningen gick att ångra men jag hamnar ändå i en loop med varningar. Just nu, efter två försök, är jag tillbaka på samma ställe, tror jag. Provade en tredje gång...och nu är det äntligen 0 kr i kassan och företagskontot har samma summa som bokfört saldo. Äntligen!
(sen att det diffar 198 kr på själva bankkontot är en annan fråga men det krävs bara lite detektivarbete, hoppas jag, Plus att komma ikapp med fakturor/kvitton från de senaste månadernas inköp)
Tack för hjälpen och dito god jul och välförtjänta helgdagar.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.