Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

För högt saldo på bokföringskonto efter korrigering - eEkonomi

Jag ska försöka förklara så tydligt som möjligt vad som har hänt. 

Jag gjorde egna uttag för kvitton den 17-12-30, det var alltså denna dag som jag förde över mina pengar från konto 1930 till mitt privata swedbankkonto. Totalt blev detta en summa på 21670kr.

Detta bokfördes först på kontot den 18-01-02 och därför råkade även jag bokföra visma på det nya året, trots att det skulle vara under 2017.

Det gjorde att saldot på bokföringskontot för företagskontot (1930) per 2017-12-31 inte stämde med det saldo som faktiskt var på bankkontot samma dag. Enligt visma så hade jag 22171 kr på mitt bokföringskonto (jag skulle enligt min bank ha haft 501kr).

Så jag gjorde en korrigering så att det skulle hamna på rätt datum, alltså till den 17-12-30, men av någon anledning så blev det fel med debit och kredit. 
1930 skulle ha legat på kredit, men hamnade på debit. 

Nu hade jag ett alldeles för stort saldo på mitt bokföringskonto: 22171kr (som jag hade från början+ 21670kr (som är för korrigeringen)= 42841kr totalt. 

Så jag tänkte att jag skulle göra en korrigering till... Nu blev debit och kredit rätt. Problemet var bara att det räknades av från totalsumman 42841kr och landade i slutändan på 22171kr, som jag hade från början.

Nu har jag alltså en situation där mitt bokföringskonto säger att jag har 22171 kr (igen), men jag skulle haft 501kr eftersom det var vad jag hade på mitt bankkonto vid årets slut. 

Hur löser jag detta?

Och jag ska försöka förklara ännu mer om det behövs!
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Anna! 

Det är alltid svårt att hjälpa till hela vägen utan att se hur själva verifikationerna ser ut. Skulle du kunna ta skärmdumpar eller skriva ner verifikationerna som har blivit tokiga? 
  1. Första verifikationen som fick fel datum 
  2. Första korrigeringen som du gjorde 
  3. Andra korrigeringen som du gjorde 
Återkom så ska jag försöka hjälpa dig att få ordning bland dina verifikationer 🙂 Har eventuellt lite tips till dig också om hur du framöver på enklaste sätt rättar verifikationer, men det tar vi efter att vi har fått ordning på allt! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du en mejl som jag kan skicka allting till (det är totalt 24 stycken skärmdumpar nämligen...) Och ett superstort tack på förhand för all hjälp!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Min mejl är anna@ledarskaphalsa.se om du vill nå mig den vägen. 
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Oj, det var nog lite fler verifikationer och korrigeringar än vad jag hade räknat med 🙂 Jag vågar inte riktigt ge mig på det med anledningen av att jag vill att det ska bli helt rätt för dig. Med så många verifikationer så skulle jag rekommendera dig till att ta kontakt med din redovisningsbyrå för att få bästa tänkbara hjälp! 

Jag vill ändå skicka med dig ett tips till framtiden, skulle du behöva göra rättningar fler gånger så rekommenderar jag dig dokumentet Felsökning - när något har blivit fel. Där får du hjälp med hur du på enklaste sätt rättar felaktigheter.