Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Föra in ett fordon, (lastbil för transport av grävmaskin) som jag äger privat i AB - eEkonomi

5 SVAR 5
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Föra in ett fordon, (lastbil för transport av grävmaskin) som jag äger privat i AB - eEkonomi

Vad är frågan?
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Föra in ett fordon, (lastbil för transport av grävmaskin) som jag äger privat i AB - eEkonomi

Hela texten kom inte med: Lastbilen registreas över på bolaget. Hur bokföra detta för att senare kunna betala tillbaka värdet/pengarna jag köpt bilen för. Värdet på bilen är 45000:-
Highlighted
NY MEDLEM

Enligt min åsikt som du anger som anläggningstillgång och skrivs av. Det ursprungliga priset är 45000 kr. Du måste ha en handover från en privatperson för företaget.
2440
1242 - lastbilar (1.Tillgångar, 12. Maskiner och inventarier)

http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/avskrivningar.aspx
Highlighted
NY MEDLEM

Tack!
I nuläget finns inte tillräckligt med kapital i bolaget för att betala värdet på lastbilen. Kan man bokföra bolagets inköp som skuld till närstående (45000) för att sedan föra tillbaka till säljaren dvs.mig då kapital är inarbetat?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej Arne!

Ja du kan lösa det på det viset, absolut. Tänker mig att du i så fall bokar det på konto 2893, (K).

Tack för ditt inlägg!