Hej,
Jag vill fördela en kvartalsavgift (kundfaktura) till rätt månader.
Hur gör man detta enklast ?
Mvh
Janne
Hej @Janne - T
Det ser ut som om du arbetar i Visma eEkonomi Pro och i den varianten kan du använda funktionen Periodisering när du arbetar med kundfakturor för att få en mer rättvisande fördelning av dina intäkter. Periodisering kan exempelvis användas om du fakturerar hyra för tre månader åt gånger och vill ha en jämn fördelning av intäkterna över alla tre månaderna.
I hjälpavsnittet Periodisera kundfaktura finns mer information om hur det fungerar.
Ha en fin dag!
Tack för svaret, men om jag läser rätt så går inte periodisering att använda om man använder kontantmetoden ?
Jag ska försöka förtydliga min fråga:
Vår förenings medlemmar betalar in en månadsavgift varje månad.
Vi har en äldre medlem (80+) som vill fortsätta betala kvartalsavgift. Jag som kassör vill gärna hjälpa vår medlem med detta.
Finns det då något sätt att fördela dessa kvartalsintäkter till respektive månad ?
Om nu inte periodisering fungerar alltså.
Hej @Janne - T
Nej, om du använder kontantmetoden kan du inte periodisera en kundfaktura. Kontantmetoden innebär att du bokför händelser när betalning sker, antingen när du betalar eller får betalt.
Förstår verkligen att du vill underlätta för din medlem och om det endast gäller en person så kanske du kan hantera det manuellt i så fall.
Får du betalt i förväg så bokförs betalningen på detta sätt:
1930 Debet Insatt belopp
2990 Kredit insatt belopp
Sedan får du manuellt föra om belopp från 2990 varje månad:
2990 Debet Månadsbeloppet
3XXX Kredit Månadsbeloppet
Har vi någon annan forummedlem som har tips att dela med sig av så är det uppskattat.
Trevlig helg!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.