Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förenklad vinstmarginalbeskattning

Hur kan jag använda förenklad vinstmarginalbeskattning med Avendo eekonomi?
anledningen är att jag köper och säljer begagnade varor som köps in i parti från privatpersoner,detta innebär att man inte har en chans att veta vad varje enskild vara kostar.

23 SVAR 23
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hjälp mig att bokföra moms med vmb!.

Året 2016 var skillnaden i inköp o försäljning ca 65.000kr, alltså 65.000kr i vinst.

Jag har bokfört alla försäljningar o inköp genom att matcha kassa samt 4021 Inköp VMB förenklad, detsamma med försäljning 3021 försäljning VMB förenklad.

Hur går jag till väga för att nu bokföra momsen på dessa 65.000kr?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag skulle behöva lite hjälp nu när bokföringen ska bli klar för förra året.

Jag köper och säljer begagnade barnkläder till och från privatpersoner och ska då använda mig av Vinstmarginalbeskattning.

Jag har nu räknat ut beskattningsunderlaget och vad utgående moms blir men vet inte riktigt hur jag får in det i deklarationen.

Sifrrorna om jag förstår det rätt ska in i ruta 7 och 10 på deklarationen men jag vet inte hur.

 

När jag skapat en kundfaktura så har jag använt mig av konto 3054 med momskod 42 (0%)

och vid inköp har jag använt mig av konto 4020 med momskod 42 (0%).

 

Nu när jag sökt så skulle jag tydligen använda momskod 7 och 10 för att det ska bli rätt.

 

Någon som skulle kunna hjälpa mig eller måste jag göra om allt?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Vi säljer begagnade varor via kommission, så våra kunder får 30% av försäljningspriset. Vi ska enligt skatteverket använda förenklad VMB och ska ju då skatta på de 70% som är kvar. Hur ska jag bokföra detta i Visma Eekonomi på bästa sätt? SÅ TACKSAM FÖR SNABBT SVAR! 

 

Om någon är supergrym på detta så kan jag tillägga att allt kommer in från Izettle i en klumpsumma och landar just nu så här: (vilket jag inte tror är bra.  

Konto                                                                                          Momskod Debet Kredit

3051 - Försäljn varor 25% sv05 (25%)168,00 
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%10 (25%)42,00 
3054 - Försäljn varor sv momsfri42 (0%) 105,00
3054 - Försäljn varor sv momsfri42 (0%) 105.00
    

 

TACK!!!