Hej,
Jag har ett företagskort hos Mynt. Initialt gjorde jag ingen integration, jag definierade kortet manuellt och har importerat transaktioner via import av kontoutdrag som CSV -fil. Matchat transaktionerna på samma sida. Har funkat bra. Då jag definierade konto fanns inget valalternativ för Mynt, på förfrågan till er valde jag en godtycklig bank i listan.
Såg att integrationen numera var kostnadsfri, satte upp en integration och exporterade en transaktion som redan fanns i mitt system (tänkte ta bort dubbletten). Den importerade transaktionen dök dock inte upp på kassa/bank sidan för mynt, dock justerades kontoställningen till ett felaktigt belopp. Transaktionen var importerad och fanns i min verifikationslista på ett korrekt (konterad enligt vad jag gjort i Mynt). Men den syntes inte på kassa/bank-sidan för kontot Mynt. Fick hjälp från supporten att ta bort min manuellt skapade transaktion. Sen fick jag beskedet att jag behövde skapa en transaktion på kassa/banksidan och att denna sedan skulle matchas med den icke synlig transaktionen i verifikationslistan. Då detta var gjort blev kontoställningen korrekt.
Som jag förstod er support skulle det alltid funka på detta viset även framöver. Att skapa en transaktion som vi gjorde manuellt tar ju längre tid än att använda sig av manuell import via csv-fil från Mynt. Man kan förvisso importera transaktionerna till kassa/bank-sidan på detta viset, men vitsen med att ha integration försvinner ju lite i så fall. Jag har därför stängt av integration och gör tills vidare så som jag gjorde från början (manuell import via kontoutdrag).
Förstår inte riktigt varför ni har implementerat funktionen på detta viset. Den funkar ju inte alls som den vanliga bankintegrationen eller integrationen som fanns till Visma debit card. Kan det vara så att det blev konstigt av något skäl?
- Kontot var ju manuellt skapat med en godtycklig bank, inte rätt bank vad det nu skulle vara
- Transaktionen fanns ju redan på konto. Dock tror jag att jag i den manuella importen satt upp datum till att bli transaktionsdatum, medan integrationen var definierad som bankdatum. Det skilde en dag mellan de olika transaktionerna.
Om det är så att det är tänkt att fungera så här tycker jag att ni behöver ändra funktionen. Om det ska funka som Visma debit-Card men att jag behöver modifiera kontot/undvika att redan ha transaktionen skapad så vill jag gärna göra ett nytt försök.
Löst! Gå till lösning.
Hej @OlaSve
Tack för ditt utförliga meddelande och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Det verkar som att det har uppstått ett missförstånd kring hur integrationen mellan Mynt och Visma eEkonomi fungerar.
När du har en aktiv koppling mellan Mynt och Visma eEkonomi ska transaktionerna från Mynt importeras direkt till bokföringen som importerade verifikationer. Detta innebär att ingen ytterligare hantering krävs från din sida för dessa transaktioner.
Tidigare, när du arbetade utan den aktiva kopplingen, behövde du varje gång importera CSV-filer till ett skapat företagskonto under Kassa- och bankhändelser, vilket krävde manuell matchning för att skapa verifikationer. Med den aktiva kopplingen blir detta onödigt, eftersom alla händelser från Mynt redan skapas som verifikationer.
För att undvika dubbelarbete och få allt att stämma rekommenderar vi följande:
Bokför alla transaktioner manuellt fram till ett visst datum.
Aktivera sedan kopplingen med Mynt och låt transaktionerna importeras automatiskt.
På så sätt bör allting stämma och du slipper den extra manuella hanteringen.
Hoppas detta hjälper dig.
/Tinna
Hej Tinna,
Tack för ditt svar. Av svaret framgår inte om de automatiskt importerade transaktionerna syns i kassa/bank vyn för Mynt-kontot. Som det blev för mig så dök transaktionen bara upp i verifikatlistan. Rätt konterad mot Mynt-kontot. Påverkade Mynt-saldot som den skulle. Allt blir rätt bokfört. Men transaktionen syntes inte på kassa/bank sidan av Mynt-kontot. Där syntes bara kontoställningen. Som supporten förklarade det så krävs det att jag skapar transaktionerna manuellt, antingen post för post eller via kontoutdragimport på kassa/bank-sidan, och sedan matchar dessa transaktioner med de bokförda Mynt-exporterade transaktionerna som ligger huller om buller i verifikatlistan i eEkonomi.
Är det så det ska fungera eller blev det bara så på grund av andra faktorer i just mitt fall? (se min ursprungliga text)
Att inte se alla transaktioner under kassa/bank känns olustigt, svårt att få en överblick. Om man ändå behöver göra manuell import och matchning mot en Mynt-exporterad transaktion så kan man lika gärna göra det utan att ha en integration. Förstår inte varför det ska fungera annorlunda jämför med vanlig bankintegration eller integrationen ni hade mot Visma Debitcard. Men det kanske det inte gör? Om det ska funka lika provar jag gärna att sätta upp en ny integration.
Bästa hälsningar
Ola Svensson
Hej @OlaSve ,
Importerade verifikationer visas inte upp i listan över perioden bankhändelser i programdelen ''Kassa- och bankhändelser''.
Detta gäller även verifikationer som importerats via en SIE-fil. Detta är korrekt hanterat av programmet.
Det går inte att jämföra denna integrationen mot en bankkoppling mot ett företagskonto då de fungerar och är utformade på olika sätt. I er integration mot Mynt sker det endast en import av transaktioner direkt till eEkonomi i form av verifikationer. Dessa skapas ej upp som bankhändelser som därefter ska matchas.
När det kommer till avstämning av detta kontot rekommenderar vi er istället att använda kontoanalysen som ni hittar under programdelen ''Bokföring - Kontoanalys'' där ni har möjlighet att söka på kontot som avser dessa transaktioner. Det krävs med andra ord inga ytterligare manuella åtgärder från er sida när ni har en aktiv integration mot Mynt då transaktionerna importeras direkt in i er bokföring.
Mvh
/Victor
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.