Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Företagslån - eEkonomi

Hejsan! Jag har ett företagskonto som jag i början av året la in som 1930- Debet och sen gjorde jag ett eget konto 2388 som jag döpte till "Stora företagslånet", där jag har kredit.

Jag har under året bokfört mina amorteringar med ränta såhär: 
1930. Kredit
8400. Debet
2388. Debet.
 
Nu till min fråga. När jag ska dubbelkolla mitt konto mot banken så står där ju i vimsa eEkonomi att jag ska ha hela lånet där oxå.. Ex om lånet är på 50000kr så är där ju 50000kr för mycket på bankkontot enligt vad jag har på min bank.. Vilket gör att jag inte bara kan dubbelkolla kontona.. 

Ska jag bokföra över det till något annat konto? Vilket? 
Hängde ni med?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller själva lånet och amorteringarna ser allt korrekt ut bokföringsmässigt för ett långfristigt lån. Om du jämför saldot mot banken ska detta stämma eftersom du ska ha fått in samma belopp på din bank som du bokfört i debet på 1930. Sedan är frågan vad du har gjort med pengarna du lånat, kanske har du köpt något eller betalat leverantörsfakturor? Har du då inte bokfört detta skulle det kunna leda till att du som i ditt exempel har 50 000 kr för mycket på kontot jämfört med vad du har på banken. För att i så fall få kontot att stämma med saldot på banken måste du bokföra 50 000 i kredit på 1930 och i debet på ett eller flera andra konton beroende på vad som hänt med pengarna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om Pengarna är ett lån på banken för utbildning.. Hur gör jag då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är det utbildningen du har använt de lånade pengarna till och denna utbildning måste bokföras.