Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlust aktiebolag - eEkonomi

Första året gick vårt bolag med förlust då det tar tid att bygga upp verksamheten vilket gjorde att investeringarna var högre än intäkterna. Vi har finansierat bolagets investeringar med delvis egna insättningar som aktieägare (aktiekapital & ett mindre tillskott utöver det), maskinlån samt en checkkontokredit som vi utnyttjat.

Nu undrar jag om jag bokfört saker fel därför att i balansräkningen i årsredovisningen står det att eget kapital är -53 000 kr alltså mer än aktiekapitalet - eller läser jag fel?

Har det ingen betydelse att bolaget äger massa saker?
Måste ju vara fler bolag än vi som inte gör en stor vinst första året, hur bokför man för att inte utnyttja aktiekapitalet?



4 SVAR 4
sivlai
MEDLEM

Det bästa är att göra ett aktieägartillskott så att ni får ett eget kapital på minst 25000 (halva aktiekapitalet). Det kan ni återbetala när bolaget går med minst den vinsten. Då slipper ni tänka på att göra kontrollbalansräkning, som ni annars måste göra.

Du skriver också att bolaget äger en massa saker. Är det så pass stora belopp att du skulle kunna bokföra dem som inventarier? Har du kanske kostnadsfört maskiner som kan bokas på balanskontot som inventarier?

Fredrik Rev
MEDLEM

Om du inte har full koll på hur det fungerar själv så skulle jag verkligen rekommendera att anlita någon som kan hjälpa er att få det rätt. Det är väldigt viktigt att det blir rätt annars kan det bli tråkiga konsekvenser.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar Leila. Ja det är ju lättast, problemet att detta avser ett redan inlämnad årsredovisning och jag är rädd att jag just bokfört fel och därav förbrukat aktiekapitalet.

Vi äger bla traktor, vallmaskiner mm. Påverkar det resultatet?

Mvh Linda
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Linda.

Vallmaskin vet jag inte vad det är men traktorn borde ses som en tillgång i bokföringen beroende på vad den är värd.

Ett tips för att få översikt om vad som påverkar B/R resp R/R är att läsa på denna sidan

http://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/vad-ar-skillnaden-mellan-inventarier-och-forbrukningsinventarie...

Där framgår det snabbt och begripligt hur det fungerar.

Hoppas detta hjälpte dig lite åt rätt håll.

Sen om du är intresserad av rättelse osv så rekomenderar jag dig att läsa mer på denna länken

https://home.kpmg.com/se/sv/home/nyheter-rapporter/2013/02/kan-en-redan-faststalld-arsredovisning-er...


Skulle du ha några frågor om hjälp med inskickat årsredovisning och deklaration så är Bolagsverket och skatteverket fantastiskt bra på att hjälpa till... men se till att få de på skrift.