Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Förmån - fri lunch till anställd i lönemodulen

Jag har i samband med arbete ätit dagens lunch ett antal gånger och tänkte fråga expertisen om bokföring. Fri lunch är en skattepliktig förmån och momsen får således inte dras av.

Jag tänkte göra ett nettolöneavdrag i samband med löneutbetalningen för att kvitta bort förmånen. 10 luncher á 99:-/styck. Förmånsvärdet är 98:-

2893 Skulder till närstående, K 990

7382 Kostnader för fria måltider, D 990

Löneappen i Visma eEkonomi genererar verifikationer automatiskt så där är jag lite osäker på vad jag ska fylla i.

Månadslön,  xxx

Kostavdrag inrikes, 980

Ser det rätt ut?

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-21

4 SVAR 4
Lhamejen
MEDLEM

Jag har kommit fram till att jag ska lägga in följande i lönespecifikationen.

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för luncherna

Blir det konstigt om jag istället skulle göra så här?

Månadslön - ordinarie lön
Kostavdrag, inrikes (frukost, lunch middag) - avdraget för luncherna

Hör kostavdrag ihop med inrikestraktamente och ska inte användas på detta sätt?

Tyvärr kan man ju inte testa att göra en lönespec i programmet och se vad som händer i bokföringen. Blir det rätt om jag debiterar 7382 för den verkliga kostnaden för luncherna, och sedan gör nettolöneabvdrag på Skatteverkets schablonbelopp för lunch, 98:-?

Hejsan!

Om jag förstår det hela rätt så vill du boka bort förmånen eller delar av den med ett nettoavdrag. Ett nettolöneavdrag innebär att den anställde betalar arbetsgivaren med beskattade medel och får därmed förmånsvärdet för en skattepliktig förmån reducerat med belopp upp till förmånsvärdet. Jag tänker alltså att du behöver boka bort förmånen och därefter göra ett nettoavdrag på lönen på det beloppet du minskar förmånen med.

I eEkonomis lönemodul använder du dig av lönearten Kostförmån (frukost, lunch. middag) för förmånen och löneart Avdrag efter skatt för nettolöneavdraget, samt ordinarie löneart för Månadslön.

/My 

/My 

Tack för svaret!

Jag försöker mig på en tillämpning av tipset från följande sida Betala bort förmånsvärdet.

Så steg 1 efter att ha köpt och redovisat utläggen för luncherna är

2893 Skulder till närstående, Kredit

7382 Kostnader för fria måltider, Debet

Bolaget har därmed en skuld till mig för att jag har personligen betalat för lunchen som AB ska bjuda mig på. Alternativet är att använda ett företagskort naturligtvis.

Steg 2 är att eftersom denna förmån är skattepliktig så måste jag betala förmånsskatt. En variant är att helt enkelt använda mig av lönearten Kostförmån (frukost, lunch. middag). Då ska det sedan redovisas på AGI.

Om jag vill undvika det kan jag använda ett nettolöneavdrag istället på samma belopp som förmånen.

Månadslön

Kostförmån (frukost, lunch. middag), förmånsvärdet fastställt av Skatteverket

Avdrag efter skatt, Samma belopp som Kostförmånen

Om jag gör som ovan slipper jag deklarera en förmån på AGI?

Mycket admin för lite nytta kan tyckas, men det är en annan diskussion. Det jag är ute efter är om jag gör korrekt.

Ja, men jag vill lägga till en del till hanteringen i lönemodulen, var lite för snabb på knapparna i mitt förra inlägg ser jag. Eftersom du ska reducera hela beloppet för förmånen så kommer det med denna metod inte redovisas något till skatteverket på AGI, I eEkonomis lönemodul lägger du upp följande lönearter: 

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för förmånen. 
Vill du redovisa förmånen för den anställde och registrera den på själva lönebeskedet så lägger du också in följande: 
Kostförmån - förmånsbeloppet
Kostförmån - minus förmånsbeloppet

/My