Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Försäljning av leasingbil - eEkonomi

Hej hej, jag återkopplar till denna tråden då jag fått hjälp med hur konteringen skall blir;

Företaget har sålt en leasingbil via kvd, alltså en förmedlare.

Kvd har betalat in direkt till leasingbolaget 315499:-  summa vad de har fått för bilen minus deras tjänst och provision, jag har fått en avräkning från Kvd som säger 325500:- avdrag 10001 förmedlingstjänst enligt faktura från Kvd som jag också mottagit-överfört belopp 315499:- jag har också fått en slutfaktura från leasingbolaget på 36103:- då inte inbet. från kvd täckte vad bilen hade kvar på leasingavtalet (alltså en förlust).

Jag bokför detta i 2 olika moment.

1. Inbetalning från företaget till leasingbolaget enligt deras faktura.

1930 kredit 36103:-

1240 debet 36103:- ( här kan man använda ett lagerkonto också om man vill)

2. Avräkningen från KVD

1240 debet 315499:- (det som kvd fört över till leasingbolaget)

1240 kredit 351602:- (totala summan av företagets inbet. och kvd ́s överföring)

2641 debet 2001:- (moms på fakturan från kvd för deras tjänster)

5619 debet 1050:- (kostnad rekonditionering enl. kvd faktura)

6990 debet 6950:- (kostnad provision enl. kvd faktura)

7974 debet 26102:- (förlust vid avyttr)

/Marie

NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag en skuld som uppkommit vid försäljning av en leasingbil?.

Har sålt min leasingbil via KVD i förtid. Eftersom jag haft den under en kort tid var skulden större än vad jag fick vid försäljning. Jag hade tidigare visma enskild firma men har bytat till Eekonomi. Har bara registrerat leasingavgift löpande innan så den ligger inte registrerad i programmet. Hur ska skulden registreras samt avgifter för försäljningen som drogs direkt från summan KVD sålde den för? Jag har alltså fått en avräkning från leasingföretaget med en restskuld som ska avbetalas under en längre tid.
Highlighted
NY MEDLEM

Hejsan!
Jag har som ovan MarieN, sålt min bil igen (jag är ju trådstartare :-)) Men gått med vinst.
Alltså inte fått någon slutfaktura från finansbolaget utan mer en avräkning som slutar på noll.

Så med samma bokföring som ovan men med vinst; hur bokför jag kvd's avgifter?

**Uppdatering**
Men med gnugg av geniknölar gick det bra ändå. Gjorde enligt ovan från punkt 2 och satte sedan vinsten mot konto 3974
Tack för bästa forumet

Visa lösning i originalinlägg