Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Försäljning med moms till företag inom EU - eEkonomi

Nu har jag utan resultat testat så många olika varianter att jag börjar tro att systemet inte kan hantera det jag behöver... Kanske att någon kan hjälpa? Vi säljer en mängd olika tjänster till företag inom (och utom) EU och vissa av dessa tjänster räknas som undantag till huvudreglerna (t.ex. persontransporter) och ska alltså faktureras med svensk moms. Jag har skapat en artikelkontering med följande försäljningskonton:
Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05)
Momspliktig EU: samma som ovan
Export utanför EU: momskod 40
Övriga är markerade med "inget konto"

Under respektive kund finns ju en ruta att klicka i för "omvänd skattskyldighet", vilket ju är förvirrande när kunden är baserad i ett annat EU-land, men ska ändå faktureras med svensk moms... Hursomhelst så har jag nu testat båda alternativen och om jag klickar i den rutan, får jag följande felmeddelande: Det finns inget försäljningskonto för omvänd skattskyldighet på artikelkonteringen som tillhör denna artikeln. Om jag klickar ur rutan får jag ett liknande meddelande: Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln.

Om någon vet vad jag försöker åstadkomma så berätta gärna hur man gör (eller låt mig veta om det inte går). Jag förklarar självklart mer om jag varit otydlig.

Många tack!

/ John
17 SVAR 17
NY MEDLEM

Re: Försäljning med moms till företag inom EU - eEkonomi

Bara funderar lite...
om tjänsten ska beskattas med Svenskmoms varför inte använda den översta artikeln, Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05)? Detta göms ju bokföringsmässigt bakom artikeln du väljer att visa på fakturan, och välj att fakturan ska vara på engelska. Vas säger ni andra?

NY MEDLEM

Bara funderar lite...
om tjänsten ska beskattas med Svenskmoms varför inte använda den översta artikeln, Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05)? Detta göms ju bokföringsmässigt bakom artikeln du väljer att visa på fakturan, och välj att fakturan ska vara på engelska. Vas säger ni andra?

NY MEDLEM

Kunde inte redigera mitt inlägg... menar översta artikelkonteringen...

(Och om du önskar säredovisa det på konto nivå kopiera kontot för utfördtjänst och döp om. (Man kan ju få ut statistik på många olika vis, kanske ha en kundetikett som säger om kunden är t ex EU-kund))

Omvänd beskattingsskyldighet används bokföringsmässigt vid inköp från annat EU-land, vid försäljning annat EU-land så är det moms 
fri försäljning med hänvisning till omvänd beksattningsskyldighet och ingen moms anges på en sådan faktura (på engelska ”Reverse charge”). Dock behöver man kontrollera om köparen är en beskattningsbar person (i de flesta fall ett företag) då ska deras VAT-nr anges?)
NY MEDLEM

Japp, precis så vill jag göra. Problemet är att den artikeln inte plockas upp när jag ställer ut fakturan och jag förstår inte varför. Misstänker att det har att göra med att kunden är i annat EU-land, för om jag testar att ändra kundens land till Sverige så fungerar det.
NY MEDLEM

Rutan för omvänd skattskyldighet finns dock längst ner till vänster i kundmenyn så jag tror att Visma menar att kunden ska faktureras med omvänd moms, men är inte säker. Är lite orolig att de missat att även kunder i andra EU-länder ibland måste faktureras med svensk moms... Men så illa kan det väl inte vara?
NY MEDLEM

Menar du att det på kunden är i bockat att man ska fakturera enligt omvänd skattskyldighet? I så fall kan man inte fakturera på annat sätt, om man inte bockar ur alternativt lägger upp en alternativ kund, kan vara onödigt. (Så finns kunden som båda... om man nu fakturerar med och utan?)
NY MEDLEM

Ja precis; rutan är på kunden och jag har testat både i- och urbockat och får då två olika felmeddelanden enligt ovan - det blir alltså av nån anledning fel hur jag än gör och jag vet inte om det är jag som lägger in något fel under artikelkonteringen eller om systemet inte klarar omvänd moms och svensk moms på samma faktura 😞
NY MEDLEM

Kan tänka att systemet inte hanterar både och på en faktura. Men du önskar väl att kontera antingen det ena eller det andra?
NY MEDLEM

Ja, jag hoppas att någon från Visma ser den här tråden och kan hjälpa. Har dock en känsla av att systemet är upplagt lite bakvänt... Huvudreglerna säger ju (i princip) att ALLA företag inom EU ska faktureras med omvänd moms, så det borde inte ens finnas en tick-ruta för det. Tick-ruta borde istället finnas för artiklar/tjänster som utgör undantag (t.ex. persontransporter och hotellboende). Men tack för hjälpen i alla fall! 🙂 Antar att du får en notis om någon från Visma reder ut detta.