Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

John007
UTFORSKARE

Försäljning med moms till företag inom EU

Nu har jag utan resultat testat så många olika varianter att jag börjar tro att systemet inte kan hantera det jag behöver... Kanske att någon kan hjälpa? Vi säljer en mängd olika tjänster till företag inom (och utom) EU och vissa av dessa tjänster räknas som undantag till huvudreglerna (t.ex. persontransporter) och ska alltså faktureras med svensk moms. Jag har skapat en artikelkontering med följande försäljningskonton:
Momspliktig: Försäljning av tjänst omsatt i Sverige, 6% moms (momskod 05)
Momspliktig EU: samma som ovan
Export utanför EU: momskod 40
Övriga är markerade med "inget konto"

Under respektive kund finns ju en ruta att klicka i för "omvänd skattskyldighet", vilket ju är förvirrande när kunden är baserad i ett annat EU-land, men ska ändå faktureras med svensk moms... Hursomhelst så har jag nu testat båda alternativen och om jag klickar i den rutan, får jag följande felmeddelande: Det finns inget försäljningskonto för omvänd skattskyldighet på artikelkonteringen som tillhör denna artikeln. Om jag klickar ur rutan får jag ett liknande meddelande: Det finns inget matchande försäljningskonto på den artikelkontering som tillhör denna artikeln.

Om någon vet vad jag försöker åstadkomma så berätta gärna hur man gör (eller låt mig veta om det inte går). Jag förklarar självklart mer om jag varit otydlig.

Många tack!

/ John

17 SVAR 17