Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskott till leverantör kontering

Har betalat ett förskott till en leverantör (sept - 16) som förmodligen konterats fel:

1930 K
1489 D
1650 D (korrigerat till 2641, feb -17)

Detta ska bokas på en faktura i feb-17 med ett större belopp. Hur konterar jag?

Påverkar momskorrigeringen momsdeklarationen för juli-sept -16 eller möjligen jan-mars -17?

18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

När du betalade skulle du ha bokat 1480D 1930 K (ingen moms). När du får fakturan bokar K1480

D 2641 samt D aktuellt kostandskonto.

Att den ligger på 1489 över årsskiftet är väl inget problem.

Om du redan bokat momsen återstår då bara K1489 och D kostandskontot.

//Tina

Sto_abab
MEDLEM

Hej,
I svaret ovan står att man ska boka K1480 när man får fakturan. Men hur ska det gå till när skapandet av ny faktura per automatik lägger hela beloppet på K2440 Leverantörsskulder.
När kan man göra K1480?

Tanken var här att man inte lägger fakturan på 2440, utan gör en manuell kontering istället, ett vanligt verifikat utan inblandning av reskontran alltså.

mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

I svaret ovan står att du ska boka
Debet 1480 inte kredit

Momsen för du lyfta vid betalning / mottagande om du har ett underlag från leverantören där momsen framgår

Mikael

Först ja, det står D1480 när man bokför själv förskottsutbetalningen.
Sen står det: "När du får fakturan bokar K1480  D2641 samt D aktuellt kostandskonto."

Min fråga gällde K1480, och då inte själva bokföringen av fakturan, utan matchningen vid utbetalning av resterande belopp (fakturabeloppet blev större än förskottet).

Nu har jag lämnat min ursprungliga kontering. Jag lydde svaret ovan och fixade motverifikation för förskottet så att utbetalningen nu är bokfört utan moms:
1480D 1930K.

Och jag försökte 'ta bort' även fakturan genom motverifikation, vilket resulterade i att en kreditfaktura skapats. Så när jag försökte registrera fakturan på nytt så blev det förstås per automatik med 2440.

Kanske är lw:s svar rätt väg att gå, men nu har jag inte gjort så. Frågan är om jag har någon utväg eller om jag åter måste 'ta bort' fakturan och i stället köra manuellt. Eller kan jag hitta en lösning via följande (?):
Matcha bankhändelse --> betalning av leverantörsfaktura --> Ny bokföringshändelse --> Övrigt uttag --> egen kontering ...

Eller, kan det vara så att jag ska välja Övrig insättning för att kunna köra K1480, dvs:
Matcha bankhändelse --> betalning av leverantörsfaktura --> Ny bokföringshändelse --> Övrig isättning --> egen kontering ...

Egen insättning känns rätt eftersom förskottet ju kan betraktas som insättning när jag betalar 'bara' det resterande beloppet.

Spontant känner jag (kanske beroende på okunskap) att "Matcha bankhändelse" är stelbent. Jag tycker inte att det lämnar något åt improvisation och undantagstillfällen.

Jag har själv haft en situation som är liknande den du har, att jag skulle "betala" på annat sätt än via bankkontot. Jag fick göra så här:

  • Betala fakturan med "pengar från handkassan", K1910
  • Sedan fick jag skapa ett manuellt verifikat (per samma datum), där jag i debet tog 1910 och i kredit det konto jag skulle betala ifrån.

Hoppas du får lite inspiration av ovanstående, så du får till det. Lycka till!

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej lw och Sto_abab

Vill bara flika in och rekommendera vår länk här på forumet om "manuell betalning av fakturor". Som du skriver kan matcha bankhändelse bli lite knasigt om man vill betala fakturan från konto som inte är företagskontot eller kassakontot.
Se här för instruktioner 🙂

Ha det gott!

/Sofia

Hej,
Men jag kör inget annat konto. Allt sker via företagskontot 1930.
Därför tror jag att länken om andra konton inte lär hjälpa mig.
Och jag ser att även Lena hade 1910.

Här kommer en upprepning:

Betalat förskott via företagskontot:
K1930 10000
D1480 10000

Sedan fick jag fakturan och bokförde den, via Ny faktura:
K2440 17500
D2641   3500
D...      14000

Sedan betalade jag resten: 7500 kr, också via företagskontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du betalar resterande 7500
1930  Kredit  7 500
1480  Kredit 10 000
2440 Debet 17 500

Men då kommer fakturan att hänga kvar som obetald.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Helt eller delvis obetald?
Fd medlem
Inte tillämpbar

....din ursprungliga kontering är u grunden riktig
Sto_abab
MEDLEM

För att programmet ska förstå att en faktura är betald så måste man antingen matcha fakturan via bankhändelse eller klicka 'betald' via själva fakturan.
Om ditt svar ovan gäller när jag redan matchat utbetslning av resterande 7500 mot fakturan så borde det inte vara något problem, men då är det mellanskillnaden jag ska kontera genom egen insättning som då inleds med D1930 10000.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad har programmet gjort med ditt ursprungliga förskott, kan den inte koppla ihop det får du väl manuellt justera ditt bokförda förskott då och på så sätt lämna plats för betalningskontering av hela fakturabeloppet

Mikael
LW -60
UTFORSKARE

Vet du vad?

Vad du skulle kunna göra i det här fallet är att vända bort den ursprungliga verifikationen på förskottet på samma datum som står på fakturan:

1930 D
1489 K
2641 K

Lägg in fakturan i reskontran (K:2440 / D:moms och kostnadskonto) och "betala" det med 1930 i systemet på samma datum som fakturadatumet. Då blir 1930 +/- noll, 1480 är noll och en kostnad där kostnaden ska vara.

Är leverantörsfakturan på ett högre belopp än ditt förskott, gör du samma sak, men gör en delbetalning med 1930 som motsvarar förskottsbeloppet, så att 1930 blir noll precis som ovan. Då har du en rest kvar att betala. Den resterade summan betalar du ut som vanligt D2440/K1930.

Har du nu dribblat runt i dagsläget och gjort andra konteringar än de jag beskriver här ovan, försök vända bort dessa och efter det gör du som jag föreslår.

Här gärna av dig och berätta hur det gick!

Mvh Lena


Hej Lena,
Jag tror jag löste det, med er hjälp (tack Lena och Mikael) och tack vare följande:

Det ringde en klocka ... Förra året hade jag liknande problem, fast omvänt; en dubbel inbetalning av kundfaktura, som fick hanteras som förskott ... Och då fick jag rådet att aldrig köra manuell bokning på konton som tillhör reskontran, dvs 1510+2440 ...
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-aterbetalning-del-av-transaktion

Och Lovisa ( Lovisa - Revidera i Bohuslän AB) svarade den gången att jag skulle fylla i hela fakturabeloppet, att det går att trycka in siffran.

Och nu förstår jag varför vi (inkl Mikael) pratat förbi varandra. Jag har hela tiden låtit 7500 kr kvarstå i rutan när jag kommit till följande steg:

Matcha bankhändelse (dvs utbetalningav resten, 7500kr)
-->Betalning av leveratörsfaktura (Betalt belopp: 7500)

Här bör jag nog ändra beloppet från 7500 till 17500.
Då har jag fortfarande 10000 att stämma av, men nu har jag bara 'övrig insättning' att välja (förut, när jag låtit 7500 stå kvar som betalt belopp så var både uttag och insättning valbara).

Så nu kunde jag gå vidare och köra D1930 och K1480 på 10000 kr och fakturan anses vara betald. Har också kollat att saldot på 1480 är noll.

Tack!

Kul att allt löst sig!

mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns en del leverantörer som har ger möjlighet att man som kund sätter in en summa pengar och sedan när det genereras fakturor så dras de från prepaid kontot direkt. Exempelvis Sveriges största webbhotell har så. Fördelen är att man inte missar att betala fakturor osv.

 

Men hur skall man bokföra en sådan inbetalning? Det är ju en ren insättning ( ex moms eller faktura). Sedan får man faktura när ett belopp dras.

 

Skall jag lägga upp detta som ett bankkonto, 19XX något?