Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CK2023
MEDLEM

Förskott till leverantör

Hej,

 

Vi har ett projekt där vår leverantör delat upp vår skuld på tre fakturor, som de skickar till oss vid orderläggning, färdig produkt och leverans.

Vid orderläggning i oktober mottog vi en faktura på 20% av vårt ordervärde. Då bokförde jag den

2440 K

2641 D

4210 D

 

Men kom på nu i efterhand att det kanske skulle ha bokats på 1480 Förskott till leverantör.

Mina frågor är:

Skulle jag ha bokat på 1480?

Hur gör man i så fall med momsen?

När tar man upp kostnaden?

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att hela summan av förskottet borde ha bokförs upp som en tillgång på konto 1480 mest troligt utan moms då jag förmodar att det inte var med någon moms på förskottsfakturan ni fick?. Momsen redovisar ni när ni får slutfakturorna. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

CK2023
MEDLEM

Hej, 

 

Jo det är moms på förskottsfakturorna.

Är osäker på om vi får någon slutfaktura utan det är bara de tre uppdelade som kommer, en på 20% vid lagd order, en på 30% när produkten är klar i verkstad och en på 50% vid färsig installation. Är det den på 50% som fungerar som en slutfaktura då i så fall?

 

Önskar dig en fin dag!

Hej

Det stämmer att det är den sista fakturan på 50% som blir din slutfaktura. 

Då det är moms på förskottsfakturorna också så får du hantera det på följande sätt. 

Tar ett exempel på en total kostnad på 10 000 inkl moms där tre betalningar görs på beloppet 2 000,  3 000 och 5 000 kr inkl moms.

1. Första betalningen på 2 000 bokförs på följande sätt

 

Nästa betalning på 3 000 kr bokför du sedan på samma sätt men med andra belopp



Avslutningsvis när du får stlutfakturan så bokför du den på detta sätt.



Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim