Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Förskott till leverantör

Hej.
Jag använder Visma eEkonomi (fakturerings method) och vil fråga hur jag bokför ett scenario.

1.february beställer jag varor för sommaren och betalar i förskott 10.000 EUR
1.maj börjar varorna att trill in och jag får faktura ungefär en gång i veckan för 200 till 2.000 EUR. Alla har 60 dagar net.
1.sept har jag köpt för 14.000 EUR och de finns 3.200 EUR som skal betalas 1.okt och 800 EUR som skal betalas 30 okt.

a) Hur kan jag bokföra förskottet och koppla ihop med leverantören?
b) Kan jag lägga till massor av fakturor som förskottet "tar hand om"
c) kan jag betala en del av faktura? Till exempel den 3.200 EUR fakturan som skal betalas 1.okt hade 3.500 EUR som belopp men de fanns 300EUR kvar av förskottet från i february.
d) kommer systemet att hjälpa med valutakursar? Jag har aldrig använt valutorna i Visma.

tack i förväg.
3 SVAR 3
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Förskott till leverantör

Hej!

Jag föreslår att du hanterar situationen på följande sätt. Hanteringen blir lite knepig eftersom det handlar om ett förskott som ska avräknas.
  1. Börja med att registrera den första fakturan i programmet. Kontera den mot konto 1790 Förutbetalda kostnader. När fakturan betalats registrerar du betalningen som vanligt.
  2. Kommande fakturor registrerar du inte som leverantörsfakturor i programmet, utan skapar via manuella verifikationer, där du konterar mot konto 1790 i kredit för att avräkna förskottet.
  3. Fakturan på 3500 EUR kan inte heller registreras som en leverantörsfaktura i programmet. Även denna konteras manuellt. den del som inte kvittas mot 1790 kan du bokföra på konto 2441. När betalning sker bokför du den mot konto 2441 som ett övrigt uttag under Kassa- och bankhändelser.
Eftersom all hantering sker via manuella verifikationer går det inte att att utnyttja programmets automatiska uppdatering av valutakurser, utan du får räkna om dessa på egen hand. De gånger du kan använda leverantörsfakturor och betalningar i programmet (vilket inte går nu pga förskottet) föreslår programmet automatiskt växelkurs.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag har råkat betala en leverantörsfaktura två gånger, och de kunde inte avräkna mot en annan faktura så de återbetalade pengarna istället. Kan jag då bokföra bankhändelsen vid utbetalningen som en förskottsbetalning på konto 1790 och när pengarna sedan betalades tillbaka så krediterar jag konto 1790 och debeterar företagskonto 1930?
Highlighted
CHAMPION