Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förskottsbetalning av hyra (inom räkenskapsåret)

Hej!

Jag sitter i en situation där jag har en kvartalshyra för en lokal som avser oktober-november-december.

Kan jag betala den och boka den rakt av mot lokalhyra eller måste det periodiseras?

Jag tänker att det inte behöver det eftersom hyran inte avser kommande räkenskapsår?

Vill göra det så lätt för mig som möjligt eftersom jag är ny på bokföring.

Det hela avser en Ekonomisk förening (om det nu skulle göra någon skillnad) och jag använder mig av kontantmetoden.

Bästa hälsningar,

Max
8 SVAR 8
KenArd
CHAMPION

Hej Max,
Den måste inte periodiseras.
Periodisering är ju till för att få en mer rättvis bild av resultatet per månad men något ni beslutar internt i er förening.

I slutet på året är ju allt i kapp och det kanske räcker för er.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kenneth,

Tack för ditt svar!

Skönt att höra, dock måste jag erkänna att detta inte är något vi tagit upp i något stämmoprotokoll eller så, men det kanske är lugnt ändå?

Vi är trotts allt endast tre pers där samtliga sitter i styrelsen.

Bästa hälsningar,

Max
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förresten, hur blir det med momsen..?

Eftersom vi kör kvartalsvis momsredovisning så blir det ju att vi i så fall lyfter momsen nu i Q3 för dessa hyror som avser Q4 om vi betalar dem redan nu i Q3.

Vad säger SKV om detta tro?

Hej Max,
Helt lugnofin, inga styrelsebeslut behövs för detta.
Se periodiseringen som ett macro objektiv till kameran. Det kan ju vara kul och se näsborrarna på en trollslända men inget måste den är vacker med ett vanligt standard objektiv också;)

Har ni en redovisningsbyrå/revisor kan det hända att dom föreslår periodisering men som sagt det är ett förslag.

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då var det bara det där med momsen kvar, men du kanske inte hann få den frågan innan du svarade på den första 🙂

Tack för din hjälp,

Max

Hej Max
Momsen periodiskas aldrig. Det är fakturadatumet som gäller.

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok!

Tack för din hjälp, igen 🙂

Max

periodiskas betyder periodiseras  utan den inbyggda felstavningen;)

Kenneth