Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Irexus
MEDLEM

Förskottslön Lönebesked i Visma eEkonomi

Hur hanterar man det i e-Ekonimi om förskottslönen betalades ut en eller 2 månader innan lönebeskedet skall registreras? 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!
När du ska betala ut förskottslön finns det regler fastställda av Skatteverket som du behöver ta hänsyn till.   

Förutsättningen är att bokföringen av lön, arbetsgivaravgifter och skatt görs på det datum som löneförskottet utbetalas. Du behöver även komplettera AGI:n manuellt hos Skatteverket. Så skatt och arbetsgivaravgift för själva förskottslönen bör vara bokfört samt redovisat i arbetsgivardeklarationen för den period som den betalades ut.

När du sedan skapar lönebeskedet där avdraget ska göras så minskar du bruttolönen med det belopp som den anställde redan har fått och beloppet som kvarstår är det som blir bokfört och redovisat i AGI:n för perioden. 

Skatteverket skriver på sin hemsida "När arbetsgivaren betalar ut förskott på lön ska detta ingå i underlaget för arbetsgivaravgifterna för den månad som utbetalningen gjordes. Detta gäller även om beloppet är ett förskott på lön för en annan månad än utbetalningsmånaden”.

Har du några följdfrågor eller funderingar på detta så är du alltid välkommen att höra av dig. 

/Tinna

Banton
MEDLEM

Jag har en följdfråga på ovan. 

Jag har ett AB med mig som enda lönetagare, och har gett förskottslön i februari – uttag som jag än så länge endast bokfört på 1610 och inte redovisat i AGI:n för februari.

Samt gjort två löneutbetalningar nu i mars. varav det första är bokfört på 1610 och det andra inte ännu är bokfört.

Att jag bör ändra AGI:n för februari och betala in skatten står klart.

Har dock precis skaffat tillägget Lönebesked och vet inte riktigt hur tillägget bokför lönebeskeden respektive AGI:n, så jag är osäker på hur jag bör göra det hela bokföringsmässigt?

Hej Banton!

Jag tänker mig att du har bokfört utbetalningen 1610 mot 1930 när det faktiskt betalats ut.  

Det är inget problem att du skapar lönebeskeden nu för februari och mars månad samt tar ut arbetsgivardeklaration - själva beloppet som ska betalas ut bokas upp mot 2910 - Upplupna löner. 

När du sedan registrerar dessa som utbetalda blir bokningen 2910 - Upplupna löner mot 1930 - Företagskonto och sedan kan du korrigera/ångra matchningen som du gjort tidigare mot 1610. Det borde bli bra

Ha en fin dag!

/Tinna