Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förslag: Vid första fakturan på ett nytt år, hjälp mig som kund att skapa nytt räkenskapsår

Hej! 

Ett förslag bara, varje år får man ju upp rutan som sätter stopp vid fakturering för att räkenskapsåret saknas t.ex. 2022 nu i detta fallet. När man skall skapa ett nytt räkenskapsår så får man bara välja startdatum 2022-01-01 och slutdatum (2022-12-31) och dessa datum är dessutom förifyllda.

 

Vore det inte användarvänligt ( #UX 2022) om ni istället hjälpte mig som kund att skapa upp detta genom att fråga "Ett nytt räkenskapsår skapas upp automatiskt om du sparar fakturan. Vill du fortsätta?" Alternativt att den slussar mig vidare till sidan för att skapa nytt räkenskapsår och sedan tillbaks till fakturan. 

 

Jag tänker att det är så många kunder som varje år hamnar i denna sitsen, att de skapar första lev.fakturan eller fakturan och behöver avbryta för att gå in i menyn och leta upp vart man skapar nytt räkenskapsår. Användarvänligt om ni fixar det åt mig inför 2023 🙂 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Förslaget kommer upp redan när du bokför en leverantörsfaktura som har förfallodag efter nuvarande års slut, så att implementera samma för kundfakturor kan nog inte vara så svårt - kan man hoppas! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Då håller vi tummarna att de löser samma sak här 🙂 

Jag har kontantmetoden, kanske påverkar det också logiken för jag minns att jag alltid fått skapa upp det manuellt alla år men det kan också vara så att jag lagt in kundfakturor före leverantörsfakturor efter årsskiftena 

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Fd medlem!

 

Tack för din input och förbättringsförslag! Vi tar det här vidare i teamet för att se över möjligheter det finns för en sådan funktion och återkommer med en status och uppdatering när vi diskuterat detta. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej, 

 

När du skapar upp en leverantörsfaktura eller kundfaktura på ett datum som inte finns med i ett räkenskapsår i programmet, så kommer det dyka upp en fråga som säger "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet XXXX-XX-XX. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?".

Om du klickar på Spara kommer programmet automatiskt att skapa upp räkenskapsåret åt dig. Du ska således inte behöva skapa upp räkenskapsåret manuellt i eEkonomi. 

 

Jag uppfattar det som att programmet hanterar detta på samma sätt som du önskar. Om vi dock har uppfattat din fundering fel får du gärna återkomma i tråden så kan vi kika vidare. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B