Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BNCABBNR
UTFORSKARE

Första årsredovisningen - Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning

Hej!

 

Jag kör Visma eEkonomi och har tillvalet Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning. Detta är mitt första räkenskapsår, så jag är lite grön.

Har gjort årsavstämningen i eEkonomi samt gjort klart och signerat årsredovisningen i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.

 

Har inte haft årsstämma än, har inte tänkt hålla den förrän i februari för att hålla mig inom "Styrelsen ska kalla till en årsstämma tidigast 6 och senast 4 veckor före stämman.".

 

Frågor

  1. Hos Bolagsverket står det även "I bolagsordningen för privata aktiebolag får det finnas regler om att kallelsen kan skickas ut senare än fyra veckor, men inte senare än två veckor före stämman."
    1. Jag är enda aktieägare och har ett enmansbolag/enmansföretag.
      Gäller detta även mig eller kan jag hålla årsstämma redan t.ex. imorgon om jag så önskar?
  2. "Preliminär inkomstdeklaration" ska lämnas till SKV senast 25 januari
    1. Är detta någonting som Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning spottar ur sig som en fil?
      Eller är det någonting jag själv fyller i på SKVs webb?
    2. Kan jag göra detta redan nu, fastän årsstämman inte har hållits och räkenskapsåret inte är låst i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?

 

Tack på förhand!

 

MVH

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Som ensak aktieägare kan du hålla bolagsstämma när det passar dig t ex "i morgon".

 

Skatteverket har meddelat ett beslut om preliminär F-skatt för 2023 med första betalning i februari 2023. Om du vill ändra på deras beslut måste du innan 25 januari skicka in ett eget förslag om preliminär F-skatt så att skatteverket hinner ändra beloppen innan första betalning ska göras. Är du däremot nöjd med skatteverkets beslut behöver du inte göra någonting. Har du inte fått deras beslut på papper hittar du det på deras hemsida under e-tjänsten Preliminär Inkomstdeklaration 2.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

Tack för svaret ang. bolagsstämman.

 

Jag måste trott att "Preliminär inkomstdeklaration" var något annat. Märker att jag redan skickat in denna och fått beslut.

 

MVH