Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Förvaltningsberättelse: Disposition enligt årsstämmobeslut

Hej,
Om jag förstått rätt så är det först på bolagsstämman i ett AB som man kan besluta om
eventuell utdelning efter vinst. Första räkneskapsåret är avslutat, och det är dags för
årsredovisningen. Då undrar jag vad som vad när jag ska fylla i Förvaltningsberättelsen i Visma, i fälten för 'Utdelning som bokförts under räkenskapsår 2017-2018'.

Är det det stundande beslutet om utdelning som ska framgå här? Varför 2 fält, varav ett under
Aktiekapital, och det andra under 'Fritt eget kapital'?

Mitt dilemma är att jag ju inte har bokfört någon utdelning under 2017-2018. Det är ju först nu i efterhand på bolagsstämman som det ska bli tal om utdelning. Betyder det att jag inte har något
att fylla i i årets årsredovisning, och måste i stället vänta till nästa års för att då kunna fylla i
det utdelningsbelopp som nu ska beslutas i  jan 2019 och som ska betalas ut (eller skjutas upp) och bokföras under 2019?

Jag ägde aktier i januari 2018 men inte i januari 2017. Hur påverkar det möjligheten att besluta om utdelning i den stundande bolagsstämman i jan 2019?

Tack på förhand.

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning under 2017-2018=noll
Ja det belopp om utdelning som tas på 2019 års stämma för året 2017-2018 bokförs under 2019 - beslut tas alltså innan första utdelning och bokförs därefter.

Det ägandet möjliggör utdelning enligt 3:12 reglerna till 20% beskattnnng

Mikael

Utdelning kan du ta om du äger aktierna vid årstämmotillfället.
Däremot så räknas gränsbeloppet (20% skatt) bara på aktier du äger vid årets inträde. I ditt fall så kan du alltså räkna gränsbelopp på 2018 och 2019. Vilket då enligt förenklingsregeln blir totalt 341 000 kr (2018: 169 125 kr, 2019: 171 875 kr) som möjlig utdelning med 20 % skatt. 
Men man bör alltid ta lön upp till brytpunkten för marginalskatt innan man tar utdelning. Skiljer så lite i skatt och man betalar i princip bara "goda" skatter vid lön (om man nu tycker att det finns sådana). Lycka till!

Här verkar jag ha missat något. Får man två gränsbelopp efter första räkenskapsåret? Jag trodde det enbart var ett (för år 2018 i detta fallet). Var kan man läsa mer om detta? 

Det jag menar är att du ägde ju aktierna vid ingången av 2018 alltså får du räkna gränsbelopp för inkomståret 2018 (om du hade tagit utdelning då). Nu är det 2019 och om du tar en utdelning nu så har även gränsbeloppet för 2019 tillkommit, samt att det du sparat från 2018 har räknats upp... Finns säkert att läsa om på Skatteverket.se även dom det då kanske är lite kanslisvenska.... annars så kan du googla runt lite men bäst är ju dom som säljer information som proffs. Typ BLInfo, TholinLarsson mfl. Lycka till!
Sto_abab
MEDLEM

Hej, och tack till er båda.

Så i början av 2019 ska stämman besluta om ett belopp för 2018, säg 50000 kr.
Förstår jag rätt att detta belopp inte är relevant i den förestående förvaltningsberättelsen i årsredovisningen för 2017-2018 ?

Hur och när ska dessa 50000 bokföras? Bara i samband med utbetalning? Var det inte så att
man även kan skjuta upp utbetalningen i 5-6 år?

Och är det så att dessa 50000 ska redovisas i årsredovisningen för 2019 (som lämnas in om ett år), dvs att de ska finnas med i Förvaltningsberättelsen ---> Disposition enligt årsstämmobeslut ---> Utdelning som bokförts under räkenskapsår 2019 ?

Mvh




Den årliga bolagsstämman som hålls inom 6 månader efter bokslutsdagen skall alltid bestämma hur man skall disponera det framskattade egna kapitalet. Behöver absolut inte delas ut utan kan även bara balanseras vidare. Den bokningen görs sedan den månad som man har stämman och konteras då vid positivt resultat debet 2099, kredit 2091. Det viktiga där är att man nollar 2099. Om man har beslutat om utdelning så bokar man på samma bokföringsorder upp densamma och då blir det debet 2091 och kredit 23xx,28xx eller vad man väljer att använda som skuld till aktieägare. Men behöver absolut inte ta ut pengarna precis vid bolagstämmotillfället men det man skall vara medveten om är att utdelningen skall deklareras och beskattas i ägarens deklaration för det år då beslutet togs. Även om han/hon inte tog ut pengarna utan lät dom ligga kvar. Behöver man inte pengar så kan man lika gärna strunta i att besluta om utdelning på ordinarie stämma utan istället göra det i princip när man vill under året vid en extra bolagsstämma. Krävs protokoll och styrelsens yttrande samt att bolaget inte är på väg neråt får då kan man råka illa ut om man tog ut pengar och bolaget sedan konkade.

De 5-6 år du frågar efter antar jag är periodiseringsfond och det är en helt annan sak. Skulle nog rekommendera att du endera läser på lite (BLInfo har bra böcker som är skriven på vanligt språk) eller tar hjälp av en konsult så att allt blir rätt. Det är ju din skyldighet att det blir rätt, okunskap skyddar inte från eko-, bokförings- och skattebrott..... Lycka till!
Sto_abab
MEDLEM

Hej, och tack för förklaringarna ovan.
Beslut om utdelning togs men pengarna har inte betalats ut.
Om man bestämmer sig för att låta pengarna ligga kvar, vad behöver man göra då i bokföringen?
Kan man ens häva beslutet och så att säga köra över stämmans beslut i efterhand ifall läget har ändrats (dvs företagets inkomster minskat) och man behöver låta pengarna finnas kvar i företaget?
Du skrev att man inte behöver ta ut pengarna precis vid bolagstämmotillfället. Men kan man strunta i det helt under räkenskapsåret samt aktieägarens inkomstår (dvs kalenderåret)?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sto_abab,

Jag är inte så insatt i dessa frågor, men googlade lite på Ångra utdelning aktiebolag. 
Hittade bland annat denna och denna länk.

Kika gärna där och kontrollera med Skatteverket om något är oklart. Om någon annan är insatta i hur det regelmässigt får göras, eller ska bokföras - skriv gärna en kommentar här 🙂

Ha det gott!
/Sofia