Hej!
Jag driver ett litet aktiebolag i dagsläget och vi sysslar med att importera varor bl.a från Kina och USA.
Jag är lite förvirrad hur jag ska bokföra det här med varulager, som jag förstått är ett krav.
Vid inköp av varor från andra länder, så har jag i de flesta
fall bokört debet mot 4545 (import av varor, 25% moms), och sedan kredit 2440
(leverantörsskulder).
Vid försäljning inom Sverige har jag bokfört gentemot 3010
(försäljning) och 2621 (utgående moms), 6044 (kortavgift), 1510 (kundfordringar
– som sedan givetvis diffas vid betalning).
Det jag inte förstår är vart jag ska reducera mitt varulager
och hur jag ska värdera varulagret? Jag köper t.ex in en produkt för 25 kr och
säljer den mot kund för 129 kr inkl moms. Hur ska “redovisningen”/”bokföringen”
gentemot varulagret ske?
Ska denna redovisning ske löpande mot varulagret eller bara vid bokslutet?