Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andreas18
MEDLEM

Fråga ang återföring av periodiseringsfonder - eEkonomi

Hej!

Jag har avsatt 125000kr till periodiseringsfond vid deklarationen 2012 och detta är den äldsta fonden. 2016 återförde jag 75000kr. Tänker jag rätt att vid nästa deklaration 2018 måste jag återföra mellanskillnaden på 50000 från äldsta fonden och vad jag återförde föra året trots att det finns lite avsättningar även nästkommande åren efter 2012?

Tacksam för svar!
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Inom en sexårsperiod bestämmer du själv när du vill återföra fonden till beskattning. Den äldsta periodiseringsfonden ska alltid återföras först. Efter sex år måste en avsatt periodiseringsfond senast återföras till beskattning, men den får även återföras till beskattning tidigare. I ditt fall måste mellanskillnaden återinföras i nästa deklaration. Vill du sedan återinföra mer från t.ex 2013 så är det helt upp till er. 

Hoppas detta klargjorde lite!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är vi på samma spår.
Tack för din tid!

/A
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Jag leker lite med siffrorna inför deklarationen och märker något konstigt ang p-fonderna och hur vi tänkte ang återföringen.

När jag kollar p-fonderna så ser jag de 125 000kr som jag avsatte 2011 men 2015 återförde jag 75 721kr så logiskt är att återföra resterande 49 279kr nu 2018 precis som vi pratade.
Problemet är att när jag vill fylla i mellanskillnaden i resultatplaneringen säger programmet att återföringen ska vara minst 125 000kr. Programmet vet alltså att det har gått 6 år och att jag måste återföra den äldsta p-fonden men programmet verkar inte ta hänsyn till att jag redan återförde en del av de pengarna 2015.

Om jag istället fyller i bara mellanskillnaden på 49 279kr för 2011 (det som är kvar) så funkar ju att fylla i rätt belopp i resultatplaneringen men då blir ju mindre resterande p-fond belopp än vad faktiskt ska vara. Dvs om jag återför bara 49279kr bör jag ha kvar 231 544kr inte 205 102kr som det står i tredje bilden...

Kolla gärna bilderna som jag bifogar.

Är det något bugg i programmet eller tänker jag fel?



Andreas18
MEDLEM

Någon idé?
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har kikat lite på dina bilder och på år 2015 bör det stå 0 eftersom du inte satte av något det året. Att du återförde spelar ingen roll.
Stämmer värdena då?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna!

Det gick bra att få bort det som återfördes 2015 och fylla i 49 279kr som är kvar för 2011.  Nu får jag rätt resterande belopp.

Tack för din tid!

/A