Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fråga om moms på sponsorutrymme i tidning

Jag har tagit fram en egen tidning som jag delvis finansierar genom att företag kan sponsra och få sin logga i tidningen, på en speciell sponsorsida. Det är alltså inte fråga om några annonser med ett budskap utan bara en företagslogga. Jag ska fakturera företagen för detta sponsorutrymme i tidningen och undrar vilken momssats som gäller?

Tack på förhand!
6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Om det är ett utrymme i din egen publikation som du upplåter åt någon annan - speciellt mot betalning - så spelar nog annonsinnehållet inte någon roll, skattetekniskt är det nog att anse som reklam: 25% moms.

//Glad bokflringsamatör - som inte har egen erfarenhet av sponsring så kan ha fel
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oki, så när jag gör en ny artikel i Visma så väljer jag "Varor 25 %"? (för det räknas väl inte som "tjänst"?)

Vet du förresten om det ska vara reklamskatt också och hur detta funkar? Ska skatten i så fall framgå på fakturan?

Tack!

Utanför min egentliga kunskapsområde som sagt men som jag tolkar det så är det aktuellt med reklamskatt: Reklamskatt | Skatteverket.


Och förresten, jag glömde: grattis till din tidning! Hoppas du får snurr på den!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Spelar ingen roll om det bara är en logga det är iallafall att ses som reklam och skall bokföras som en tjänst 25% moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, som en tjänst alltså. Oki, tackar!