Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bosse_20
MEDLEM

Fråga om startdatum på nytt bolag i bokföringen - eEkonomi

Jag har kört visma e-ekonomi sedan i somras för ett nystartartat aktiebolag och har nu börjat göra deklaration och årsredovsining i programmet. 

Jag har startat min bokförning 2017-05-22 med att bokföra mitt aktiekapital och har då även startat räkenskapsåret med detta datum. Datumet dyker då även upp på årsredovisningen med automatik.

Enligt registreringsbeviset är firman bildad 2017-05-22 men registeringsdatum är 2017-05-29.

Får jag problem om jag kör ut och lämnar in min årsredovisning direkt ur Visma med 2017-05-22 som startdatum? Bör det vara registreringsdatum och i så fall hur känsligt är detta?
9 SVAR 9
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Bosse,

Eftersom att du har gjort din första bokföring 2017-05-22 så tänker jag att du behöver få med den verifikationen i din årsredovisning. 
I modulen för deklaration/årsredovisning så väljer du vilket räkenskapsår som du vill redovisa för. Detta styrs utifrån räkenskapsåren som finns upplagda under Inställningar - Räkenskapsår och IB. 

/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kommer att få problem med bolagsverket om startdatumet för det första räkenskapsåret inte överensstämmer med deras uppgift.

Ring bolagsverket 060-184000 och kolla och om nödvändigt anpassa ditt bolag till det svar du får där.

Mikael

Du måste använda korrekt registreringsdatum i årsredovisningen. Detta är en av de få saker som bolagsverket verkligen kontrollerar.

Om det är så att du bokfört bara aktiekapitalet innan registreringsdatum så skulle jag ångra den verifikationen och istället lägga aktiekapitalet som ett IB på 2081 och 1930.

Mitt tips är också att ta hjälp av en redovisningskonsult för att stämma av att bokslutet och  årsredovisningen är korrekt innan den skickas till bolagsverket. En redovisningskonsult kan koppla upp sig direkt i ditt program så du kan fortsätta att göra det mesta av arbetet själv.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fredrik Rev
MEDLEM

Jag har flera gånger varit med om att bolag använt datum för bildandet istället för registreringsdatum och har aldrig haft några problem med det hos Bolagsverket
Bosse_20
MEDLEM

Tack för alla svar och kommentarer. 
Jag kollade med  Visma support tidigare om jag kunde justera startdatum och deras enda sätt om jag vill  "flytta fram eller ta bort  min första trans till 2017-05-29 var att ta ut en SIE fil , fixa den,  starta om bokföringen och läsa in filen. Det är inte vettigt med tanke på problemet.
Jag ringer och kollar med bolagsverket i morgon och kräver de registeringsdatum i stället för bildande-datum  får jag försöka editera pdf filen innan jag skickar in den. Det måste vara enklast.

Tack så mycket för alla goda råd
Bosse_20
MEDLEM

Jag ringde Bolgsverket idag och kvinnan jag pratade med ansåg att det inte var något problem med den vecka som skiljde mellan bildande-datumet jag startade boköringen på och registeringsdatumet.

Skönt att slippa krångla 
Bosse_20
MEDLEM

Här kommer en liten uppföljning på vad jag trodde var mitt problem med årsredovisningen.
Det supporten på Visma inte berättade när jag chattade och frågade om mitt bekymmer innan jag startade denna tråd är att man faktiskt kan få ut årsredovisningen i word format ur Visma. Det är bara att rätta innan man skriver ut , skriver på och skickar in till bolagsverket 🙂 

Jag har bara en knapp för att ladda ner årsredovisning som pdf. Finns möjligheten till word dokument kvar i Visma eEkonomi?

Hej MSchenk!

I dagsläget kan du bara få ut årsredovisningen i PDF-format. Om du vill kan jag ta in din fråga som en idé?

 

Jag uppfattar dig som att du vill kunna ladda ner årsredovisningen i Word för att kunna redigera den? Om så är fallet vill jag tipsa om PDF-program så som Adobe Acrobat, där du kan redigera filer i PDF-format.

 

Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.

/Tinne