Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fullt utnyttjat Rut-avdrag - eEkonomi

Hej
En kund har fått en RUT-faktura på belopp X och hon har betalt sina 50% av totalbeloppet. Skatteverket har sedan endast betalat en liten del av resterande 50% eftersom att kundens rätt till RUT-avdrag har tagit slut. 

Jag har nu en faktura som är delbetald. Hur gör jag lämpligast för att få kunden att betala in de sista slantarna? Det känns oseriöst att skriva i ett mail att hon ska betala belopp Y. Och gör jag en ny faktura så kommer den första fakturan att stå som delbetalt fortfarande.

Tack tack
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Redan på grundfakturan skriver jag som info "Om ansökan om skattereduktion avslås, ska Fakturans totala belopp betalas av dig som köpare"
Så här i årets senare del är risken stor att kunden närmar sig gränsen för avdrag och redan vid beställning frågar jag kunden om detta, samt ifall bostaden har någon mer ägare som vi i så fall kan söka avdrag på. Detta både för kundens räkning coh för att vi skall slippa vänta på betalningen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den texten har vi också på fakturorna och är gränsen nådd på ROT/RUT så får kunden betala den delen som skatteverket avslår.
Den är faktiskt ganska många som inte har koll på hur mkt som är utnyttjat hos SKV. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tycker inte alls det är oseriöst att be kunden betala in resterande del, det är ju ändå kunden som bör veta hur mycket rut-avdrag hen har utnyttjat! Det är ju ändå kunden som beställt jobbet och inte skatteverket.... Meddela kunden med ett brev att resterande del är avslagen och be kunden betala in resterande belopp./Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Finns ingen funktion för detta utan du får, precis enligt diskussionen ovan, skicka ut fakturan på nytt med en kompletterande text om att de fått avslag och måste betala även resterande del.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kund har för lite RUT-pengar - eEkonomi.

När man ska skicka en faktura på kvarvarande belopp upp till det belopp som jag skulle ha fått från skatteverket...hur skriver man då? Gör man en helt ny faktura eller finns det något sätt att använda den gamla fakturan?

Mvh. Magnus

Enklast möjligt är att du bara väntar kundens betalning och sedan markerar betalningen som vanligt.
Samma sak gäller för den summa som du har fått från SKV. 

Exempel: Säg att du ska få betalt 1000kr från SKV men de betalar bara 200kr. Då markerar du 200kr som betalt och då visar fakturan en resterande del på 800kr. När kunden betalar de 800kr så går du in igen på fakturan och markerar den som betald.

Du behöver inte skicka en ny faktura då kunden redan har fått faktura... med andra ord är det upp till kunden att se till att betala skillnaden.
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Magnus,

När och om du behöver skicka en faktura till kunden på nekad rutavdrag från Skatteverket så kan du skicka den gamla fakturan på nytt med en notis om resterande belopp.
Skulle du vilja skapa en ny faktura utan Rut på resterande delen får du inte glömma att kreditera återstående belopp från ursprungliga fakturan och kvitta bort kredit mot debet.

Jag vill även passa på att tipsa om artikeln Bli proffs på rot- och rut avdrag som ni hittar på vår hemsida.

Ha en fin dag!
/Cecilia