Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantering av lager i preliminärt bokslut för första kvartalet

Tänker göra ett preliminärt bokslut för första kvartalet. Eftersom företaget är nystartat fanns inget ingående lager i ingående balansen. Företaget har köpt in varor för ca 1,5 miljoner kronor och haft en lagerminskning på ca 400.000 under första kvartalet. Eftersom det inte finns något lager blir balansräkningen inte rätt utan resultatet för verksamheten visar naturligtvis på en jätteförlust dags dato. Hur hanterar jag lagret konto 1410 för att kunna få ett prel.bokslut som visar något så när riktiga siffror??

5 SVAR 5
Thomas51
CHAMPION

Du debiterar konto 1410 och krediterar konto 49XX. Lagret värderas till 97% av anskaffningsvärdet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förstår inte till fullo ditt svar. Löpande i bokföringen debiteras ju 1410 och samma belopp krediteras 4900. Så långt är jag med. Men vi har ju köpt in varor för 1,5 miljoner kronor som du menar vi ska ta värdera till 97 %. Men vilket konto ska detta värde konteras på??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Varje gång du gör ett inköp till lager debiterar du konto 1410 och krediterar konto 4990. Varje gång du gör en försäljning från lagret krediterar du 1410 och debiterar 4990 (alternativt vid inventering).

Om du har köpt in för 1 500 000 och sålt för 400 000 borde du ha varor för 1 100 000 i lager och det är detta belopp du ska öka resultatet med om du inte bokfört lager (eller 97% av detta om man vill ha ett exakt resultat).

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret! Har alltså inte bokfört något ingående lager eller bokfört något lager överhuvudaget. Dags dato har företaget redovisat inköp varor för 2.088.768 kr och lagerminskningen är bokförd till 1.120.738 kr. Differensen 968.030 tusen kronor ska alltså förbättra resultatet och istället för minus 1.714.581 kr borde rörelseresultatet vara 1.714.581 kr - 968.030 kr = minus 746.551 kr.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Under förutsättning att alla varor är inköpta till lager, så stämmer det som du skriver.

//Tina