Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarinaEsp
CHAMPION

Gammal bas-kontoplan och Visma eEkonomi?

Hej,

Har en kund som använder Visma admin 200 och bokför enligt den gamla kontoplanen Bas96. Jag ser ingen anledning att lära om någon som sköter sin egen redovisning i ett mindre jord- o skogsbruk (enskild firma).

Innan jag startar upp kunden i Visma eEkonomi så undrar jag om det går att köra Bas96 i programmet eller om det endast är EUBas som gäller. Funkar ju att köra i Bokslut lokalt på datorn, men är en liten verksamhet som inte kräver så maffigt bokslutsarbete. Det är fokus på deklarationen, men jag behöver ju göra de sista bokningarna innan deklarationen.

 

Tackar på förhand!

//Carina

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @CarinaEsp 

 

Tack för att du hör av dig. 

 

Visma eEkonomi har stöd för endast EUBAS-kontoplanen, vilket innebär att det inte kommer att vara möjligt att importera en siefil med BAS96. Importfunktionen kommer att blockeras. Förstår att det inte är optimalt i ditt fall men hoppas att du hittar en bra lösning som kan hjälpa din kund. 

 

Ha en härlig dag och jag hoppas vi ses i forumet snart igen. 

//Tinna

 

 

 

Hej @Tinna Gunnarsson 

 

Tack för återkoppling. 

Jag löste det med hjälp av Visma bokslut 🙂 

Är mycket bra att man har möjlighet att jobba i Visma bokslut och Visma skatt lokalt på datorn när man använder Visma smarta byrån.

 

Är ju inte optimalt att köra med gammal kontoplan, men du vet, bara onödigt att försöka lära gamla hundar att sitta. Bättre att de kör på som de gör när det inte är någon avancerad redovisning.

 

Ha en underbar dag, jag hoppas solen fortsätter att lysa så man får en härlig lunchpromenad.

//Carina

Jag visste att du hade en klurig lösning och ja, ibland är det nog bäst att inte röja runt för mycket 🙂

 

Åh vad det lät härligt med lunchpromenad i solen. 

//Tinna