Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Går inte att stämma av inkommande betalning mot kundfaktura - eEkonomi

Jag fakturerar en kund utomlands i USD och får betalningen till företagskontot i SEK. Beloppen som betalas in på kontot stämmer med det vi förväntar oss från kunden. Vi har en bankkoppling med HSB så kontotransaktionerna syns direkt i Visma. 

När jag dock försöker att ange att en insättning avser en inbetalning på en kundfaktura, så får jag inte välja någon kundfaktura över huvud taget. Det är helt tomt i drop-down-listan som normalt brukar innehålla fakturor som man kan matcha inbetalningen emot.

Jag gissar att felet beror på att Vismas konvertering mellan USD till SEK på kronan inte stämmer överens med det belopp som har betalats in och Visma pga. det inte låter mig välja någon av de fakturor som jag tidigare har skapat. Men som ni förstår så leder detta till att ingen av de fakturor som jag har skapat i Visma är markerade som betalda, medan samtliga faktiskt är betalda. Det handlar om miljonbelopp och det närmar sig bokslut.

Behöver reda upp det här omgående.

Tack på förhand
4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

om du ändrar på betalningen (klicka på den) och anger utlandsbetalning och anger beloppet i dollar så bör du hitta betalningen att matcha. Då bokar programmet upp valutadifferensen också
Fd medlem
Inte tillämpbar

Strålande! Det löste allt. Tack!

Detta skall fungera automatiskt och att det inte gjorde det kan vara samma fel som är nu med alla utlandsbetalningar - man måste gå in och ändra bankhändelsen. 

se : https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/avstamning-av-utlandsbetalningar-fungerar-inte

Med reservation för att jag inte har bankkoppling och bara har erfarenhet av att betala i annan valuta så försöker jag mig på ett snabbt svar.

I bankhändelser så kan jag klicka på en post och där välja "Ändra bankhändelse". När jag gör det för en utbetalning så kommer det upp en kryssruta för "Utlandsbetalning". Om jag då väljer valuta och vilket belopp det avser så kan jag sedan matcha det mot en leverantörsfaktura.

Nu skulle man ju kunna tycka att valutan skulle följa med vid bankkoppling, men det har jag inte någon erfarenhet av.

Hoppas det hjälper.