Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Glömt ta ut kostnader för föregående bokföringsår - eEkonomi

Jag har glömt att ta ut kostnader (ta ut pengar) från konto 1930 och ej heller banken för föregående bokföringsår (t ex EL för egen lokal, schablon, milersättningar etc). Går det att bokföringen korrigera i efterhand och ta ut dessa pengar från 1930 kontot (banken)?

Kontering i såna fall. Jag har Visma eekonomi med koppling mot banken och enskild firma.
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle föreslå att du bokför kostnaderna på förra året som egen insättning. Sedan gör du en utbetalning nu till dig själv och bokför den som ett eget uttag. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för ditt svar. Ge gärna ett förslag på kontering för t ex schablonkostnad av kontorslokal i eget hus.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Normalt bokförs lokalkostnad på 5010. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, men jag skulle önska att ni visar hela flödet med kontering från egen insättning, eget uttag etc.
Nystartat företag 2017. Ni får ursäkta om jag inte förstår riktigt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK Smurfen, så här kan du göra: du bokför en manuell verifikation med dessa poster:

hyra: debet lokalkostnader 5010 kredit egen insättning 2018
traktamente: debet skattefria trakt Sverige 7321 kredit egen insättning 2018
milersättn: debet skattefria bilersättningar 7331 kredit egen insättning 2018

när du sen (i år) tar ut pengarna blir det debet eget uttag 2013 kredit bank 1930

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Är det inte bokföringsår 2017 vi arbetar med? Ska det verkligen stå "egen insättning 2018"?
Fd medlem
Inte tillämpbar

konto 2018, inte årtalet 😉 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Är det inte konton som börjar på 5 som jag ska använda när jag inte har någon personal. "5618 - Skatteffri Milersätting" ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jo, om du ska använda dig av förenklat årsbokslut ska du använda 5618