Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Alerek
NY MEDLEM

Göra avdrag för lunch och konsertbiljett?

Hej!
Jag har musiker och IT som registrerade arbetsområden (enskild firma) och har dessa två frågor:

1) Två heldagar i veckan åker jag ut till en kund och jobbar som IT-konsult och då äter jag oftast lunch på restaurang. Får jag göra avdrag för dessa?

2) Jag jobbar även som musiker ibland och undrar därför om jag får dra av konsertbiljetter på firman? (alltså konserter som andra spelar och som jag går och kollar på)

Tack för er hjälp!

Vänligen,
Alexander
2 SVAR 2
Joakim Karlsson
FD ANSTÄLLD

Re: Göra avdrag för lunch och konsertbiljett?

Hej Alexander!

1. För att du ska få göra avdrag eller erhålla traktamente här krävs att du bjuder någon på företaget på en representationslunch, övernattar på annan ort eller liknande. Att bara göra avdrag för att du själv äter ute är inte tillåtet.

2. Om syftet med ditt besök på konserterna är att generera inkomst till ditt eget företag är kostnaden avdragsgill. Exempelvis om du kanske delar ut information om ditt företag på plats eller är där i studiesyfte på något sätt. Bördan att bevisa detta ligger dock på dig vid en eventuell kontroll av dina avdrag i efterhand.
AK____1
NY MEDLEM

Re: Göra avdrag för lunch och konsertbiljett?

Det borde vara möligt att se det som et lunch förmån.  Om man betalar 86kr sjäva (88kr 2016).

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/kost.4.7459477810df5bccdd480001451...