Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Bob___1
NY MEDLEM

Svar: Grön teknik

Hej Lovisa!

Tack för ditt svar!

Dessvärre har detta aldrig fungerat.
Anna W1
NY MEDLEM

Hej! Jag har också försökt. Det går inte att skriva ut en faktura med minusvärden i rutorna eller som husarbete med 15% rabatt. Programmet vägrar! Varit i kontakt med skatteverket och de vill bara att man tydligt på fakturan skriver att det handlar om Grön teknik.

Jag löste det så att jag gjorde en vanlig faktura (utan husarbeten) med 15% rabatt och skrev i brödtexten att "Rabatten avser skatteverkets reduktion för Grön teknik".

Sedan måste man ju manuellt knappa in alla uppgifter på skatteverket och då får man väl bokföra skattereduktionen som en egen post (eftersom det beloppet ju inte blir fakturerat mot kund)

Joakim2
NY MEDLEM

Grön energi, skapa kundfakturor

SKV har nu lanserat subventioner liknande ROT/RUT för grön energi- på området elinstallationer. Visma behöver utveckla funktion för kundfakturering där detta tas om hand, jag ser inte att det är gjort. Upplägget är som sagt ungefär detsamma som RUT, 50 % av arbetskostnaden på grön elenergiinstallation - tex laddboxar till laddhybrider, solpaneler etc, subventioneras. Subventionen ska sedan deklareras till SKV av installatörsföretaget.

Just nu finns ingen lösning för det här i bokf.programmen. Måste lösas snabbt.

Joakim2
NY MEDLEM

Jo, det går att lösa manuellt på lite olika sätt. Men som jag förstår det så är det här inte en tillfällig subvention utan den är här för att stanna en längre tid. Visma behöver steppa upp och göra en fakturamall likt ROT/RUT där man som installatörsföretag enkelt kan fakturera på rätt sätt och där det går att deklarera det här med filöverföring.

Christer
NY MEDLEM

Det har nu gått 1 månad sedan Grön teknik avdraget började gälla. Dessförinnan var det känt sedan någon månad hur det skulle fungera. Hos Visma har inget hänt som vi kunder kan se. I forumet frågar kunderna varandra och får svar som inte är gångbara. Visma är tyst. Tex går det av någon outgrundlig anledning inte att lägga in en minuspost i fakturan. Jag hade lyckats trixa till så att det gröna avdraget fungerade så långt att fakturan blir rätt, även om det måste till handpåläggning vid rapporteringen till SKV. Jag kryssar i husarbete och lägger in 15% i företagsinställningarna för ROT samt använder VVS i typ av arbete. Då räknas material och arbete ihop före avdraget på 15%. (Gäller solcellsanläggningar)

Så långt OK, men nu meddelar SKV att från de 15% kan dras 3% schablonmässigt avseende resekostnader, sophantering och adm. Alltså ska Gröna avdraget vara 14,55%. Då skiter det sig eftersom det visserligen går att lägga in 14,55% men decimalerna bortfaller när inställningen sparas. Detta har jag bett supporten fixa till omedelbart, att se till att decimalerna ligger kvar. Inget händer och en faktura är omöjlig att få till med rätt utgångspris, rätt avdrag, rätt belopp att betala samt rätt text att om avdraget inte beviljas av SKV ska kunden betala in beloppet motsvarande avdraget, precis som när det gäller ROT. 

Vi kan inte bedriva vår verksamhet när det inte går att fakturera och hos Visma händer inget. Skriver nu fakturor i Word och listar nog ut hur det ska synkas till e-ekonomi. 

Andreas49
NY MEDLEM

Håller med dig! Det är jobbigt att det inte är löst innan det träder i kraft. Ska det behöva vara så här Visma??? Ska vi sitta i timmar och lösa era problem? Lös detta nu! Annars får man byta till något annat system!

Maria_Vest
NY MEDLEM

(uppdaterad av Maria_Vest ‎2021-02-10 14:10 )

Hej Jag har gjort några GRÖN Rot nu och jag tycker att det lättaste för att få rätt moms m.m. är att göra som jag gjort tidigare med schablon-ROT. Den stoppar ju om man anger rot över 30%

exempel

Energilagring 120 000 (Ingen ROT rad)

TOMT 200 000 (Skriver El-rot på denna rad)

TOMT -200 000 (Ingen ROT)

TOTALT 120 000 + 25% moms = 150 000

ROT=72 750

Att betala 77 250

Sen går jag in i ROT ansökan och anger manuell ROT på 48,5% (Schablonroten). 

Anna W1
NY MEDLEM

Hur tänker du nu? ROT för grön teknik är 15%.
Själv har jag löst d

Anna W1
NY MEDLEM

Då försöker jag igen....

Själv har jag löst det med att jag på fakturan ger kunden 15% rabatt och skriver i fakturan att rabatten avser skatteverkets grön teknik reduktion. Sedan måste jag bokföra skatteverkets pengar separat. Ringde sv och frågade, trots det fick jag en förfrågan hur jag tänkte och har svarat på den. Nu har det gått några dagar utan återkoppling från sv. Undrar om någon egentligen vet. Det märkliga är att vi inte får någon som helst hjälp från Visma i hur vi ska hantera detta. Det blir ju bara en massa gissningar bland oss användare här. 

Maria_Vest
NY MEDLEM

(uppdaterad av Maria_Vest ‎2021-02-10 10:55 )

Förlåt jag tänkte skriva energilagring inte solceller. Där är det 50 (eller 48,5 enligt Schablon). Använder man 15 % eller 14,55% så är det ju bara att göra som vanligt men sen gå in och ändra manuellt i under husarbete klicka i manuellt och halvera summan som står där innan. Alltså från 30 till 15. Den kommer klaga på att det inte är full rot men det är ju inget problem.