Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Maria_Vest
NY MEDLEM

Re: Svar: Grön teknik

Någon annan som haft problem vid ansökan hos skatteverket? Jag har en ansökan där jag skrivit en manuell ROT på 48990 (14,55%) men avrundat så är det 48989,85 kr. Eftersom jag avrundat uppåt så får jag nej när jag trycker in ansökningen och kan inte komma vidare. Någon som vet om det skall vara så eller om de är på gång med en lösning? Det går inte heller trycka in ören. 

Edvalls
NY MEDLEM

Enligt svar från er support idag jobbar ni inte alls på att lösa det utan väntar på att Skatteverket ska få till fillösningen. Svaret var att ni gör ”ingenting”, vilket är mycket oroande. Som jag ser det är det två helt olika frågor i detta - den första att det ska gå att skicka en faktura och den andra att det ska gå att rapportera till Skatteverket via fil. Den första frågan borde ni kunna lösa nu, dvs att vi ska kunna skicka en faktura som vi sedan får rapportera manuellt. Den andra frågan med filöverföringen kan ju vänta. Det viktigaste för oss företagare är att kunna skicka korrekta fakturor. Att sedan lägga in det manuellt är ett mindre problem. Fortnox har redan en lösning i sitt system för korrekt fakturering enligt uppgift. Ska vi behöva byta leverantör?

Christer
NY MEDLEM

Det är konstigt hur Visma vilseleder sina kunder. Jag har varit i kontakt med dem om det gröna teknikavdraget och de har sagt att de jobbar med det. Nu, månader senare kommer det fram att de sitter med armarna i kors och struntar i att vi kunder har stora besvär med att få till fakturor som är godkända. Det är så små ändringar som skulle behöva göras för att vi, som sägs av Edvall, ska kunna fakturera. Inrapporteringen till Skatteverket är enkel att sköta på det SKVs webb. Jag hoppas att ledningen för Visma tar del av de synpunkter som finns här i forumet ang Grön Teknik. 

Edvalls
NY MEDLEM

Christer, jag har pratat med programansvarig nu på eftermiddagen och fått en reviderad bild. Enligt dem så jobbar de visst på det och är ”några veckor” bort. Jag har blivit lovad en uppdatering kring hur långt bort dessa några veckor ligger. Så fort jag hör något lägger jag upp här. 

Maria_Vest
NY MEDLEM

Jag fick precis utbetalt min första gröna teknik. Enligt mig är fakturan det lättaste i processen. Skatteverket vill ju ha in ganska mycket information på arbetena sen innan de godkänner, hoppas att deras hantering blir snabbare snart. 

Christer
NY MEDLEM

Nu är vi 1 vecka in i Q2 Ingen lösning på det gröna teknikavdraget är i sikte. Det utlovades att bli klart under Q1. Redan den 29 januari presenterade jag en provisorisk lösning, ovan, för att vi ska kunna fakturera rätt. Provisoriet består i att det ska vara möjligt att lägga in 2 decimaler på rotavdraget, alltså 14,55% resp 48,5% utan att decimalerna faller bort när inställningen sparas. Då kan vi med en enkel text hänvisa till avdraget har reducerats med skv schablonen 3% för resor mm som ej är bidragsgrundande. Hur svårt och tidskrävande kan det vara att låta systemet räkna med faktor 14,55% i stället för 15%??? Hur som helst, ingen ska tro att Visma jobbar på en lösning. Hade så varit fallet skulle den ha kunnat presenteras redan när Gröna avdraget började gälla 1 januari.