Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stefan7219
NY MEDLEM

Grupp av inventarier - Bokföra delförsäljning

Hej,
Förra året köpte jag 20st olika maskiner till min nya firma, på samma faktura/tillfälle. Varje maskin har ett värde mellan 5 - 15000 kr.

Istället för att lägga upp alla 20 maskinerna som enskilda inventarier i e-ekonomi, lade jag in dom som en grupp, och gjorde/gör avskrivning på hela anskaffningsbeloppet.

Nu har jag sålt en av maskinerna i denna grupp.
Hur bokför jag detta och hur justerar jag min grupp av inventarier.

Mvh
Stefan
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du krediterar ditt inventariekonto med anskaffnkngsvärdet för den försålda inventarier, debiterar ditt konto för ackumulerade avskrivningar med det avskrivna beloppet för fen sålda inventarier. Sedan jämför du resrbeloppet med försäljningspriset. Då har det kanske uppstått en reavinst eller en resglrlust.
Den vinsten bokflr du på konto 3960 eller på konto 7960 vid förlust

Mikael
stefan7219
NY MEDLEM

Tack Mikael för ditt svar,
men bokföringsmässigt blir det kanske korrekt MEN du får ingen överensstämmelse med anläggningsregisteret. Inventariet finns ju fortfarande kvar med hela beloppet och avskrivning sker löpande på den.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja men det beror ju på att du bara har 1 inventarie registrerad - kanske ett beslut att ompröva , framförallt om flera delförsäljningar blir aktuella.

Huvudsyftet med registret är ju att bolaget ska kunna styrka vilka inventarier som tillhör bolaget - och registret ska ju kunna bekräfta detaljerna i det som bokförts - inte att leda bokföringsarbetet

Mikael