Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera RUT-fakturor med delbetalning, kontantmetoden - eEkonomi

Hej. Jag har bokföring enl kontantmetoden, hur ska jag då hantera husarbetesfakturor med delbetalning som uppstod innan jag skaffade detta programmet?
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Krattarina,


1. För att kunna skapa en faktura med ROT- eller RUT behöver du först aktivera inställningen i Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. 
2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura - bocka i rutan för Husarbete och skapa upp din faktura med RUT- eller ROT.
3. Du behöver sedan registrera inbetalningen på fakturan på det datumet som kunden betalade sin del för att kunna exportera en fil på det som du kan läsa in på Skatteverkets hemsida. 
4. Inbetalningen registrerar du genom att skapa upp en inbetalning i Kassa- och bankhändelser och matchar det mot kundfakturan. Det går även att välja Åtgärder - Inbetalning direkt på kundfakturan.
5. Efter att fakturan är delbetald så kan du gå till Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten.
6. Exportera filen och läs in den på Skatteverkets hemsida. 
7. När du får betalt från Skatteverket så registrerar du en ny bankhändelse på fakturans återstående belopp. Matchar den som Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket.


Kolla även gärna på filmen Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi eller i den skrivna hjälpen på sidan Skapa faktura med rot-/rutavdrag för mer hjälp.


Trevlig helg!
/Theodor