Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera återbetalad moms vid kvartalsredovisning

Det här är en fråga som vi fått på vår sida Starta nu där experter svarar på frågor om företagande. Vi tror att fler berörs av detta och därför postar vi den här i forumet också.
Frågan är ursprungligen besvarad av vår expert inom företagarens skatter, Jan-Erik W Persson.

Fråga:
Jag har startat en enskild firma och ska redovisa moms 4 gånger per år. Den första perioden har jag negativ moms och får pengar tillbaka från skatteverket. Vad gör jag med dessa pengar? Ska jag bokföra dessa som en intäkt och betala skatt och egenavgifter dvs ökar dessa pengar min vinst eller?

Svar:

Utbetalningen från Skatteverket vare sig ökar eller minskar firmans resultat och påverkar således inte den skatt eller de egenavgifter som du ska betala.

När du bokför firmans inkomster registreras försäljningsmomsen som en skuld till staten (Skatteverket). På motsvarande sätt registreras den moms du betalar på firmans inköp i bokföringen som en fordran på staten.

När du får en utbetalning av moms från staten ska denna inbetalning till firman bokföras som en minskning av firmans fordran på staten (återbetald momsfordran) och som en ökning av firmans kassa eller bankkonto.

I ett läge då du just startat din firma brukar en utbetalning av moms från Skatteverket betyda att du som ägare har lånat ut egna privata pengar till firman för att betala utgifter innan firman börjar få egna inkomster. Om du får en utbetalning av moms från Skatteverket kan det ge möjlighet för dig att från firman få tillbaka en del av de pengar som du lånat ut. I så fall bokför en sådan utbetalning som ett eget uttag av pengar ur firman.
0 SVAR 0