Jag funderar på hur jag ska hantera en kreditfaktura.
Jag avbokade och nybokade en resa med SJ varvid jag fick en vanlig faktura på båda resorna samt en kreditfaktura på den avbokade resan. Hela fakturan betalades och pengarna har dragits, men med kreditfakturan har det så klart inte hänt någonting.
Hur ska jag göra med detta? Dels ligger 2000 kr hos SJ som ska till mig på något sätt, och hur ska detta hanteras bokföringsmässigt?
Hej @Pelpet
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
I avsnittet Registrera en kreditfaktura beskriver vi hur du kan gå tillväga. Vad gäller val av bokföringskonto så får du hjälp av Visma eEkonomi. Har du registrerat fakturor på leverantören tidigare föreslås samma kontering som användes senast.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
//Tinna
Tack för svar. Det jag inte fattar är vad jag ska göra med kreditfakturan nu. Den ligger bokförd som en obetald leverantörsfaktura.
Kommer SJ att skicka tillbaka pengar till mig på något sätt? Har inte hunnit lära mig hur flödet kring kreditfakturor fungerar ännu.
Hej @Pelpet!
Det är helt korrekt att krediten ligger bokförd som en obetald leverantörsfaktura just nu. Ta kontakt med SJ om du inte fått din återbetalning. När de har skickat tillbaka pengarna till ditt företagskort så kommer detta komma in som en bankhändelse via kassa och bank eftersom du har bankkoppling. Denna återbetalning/bankhändelse matchar du mot kreditfakturan i programmet så registreras den som betald. Då blir det också korrekt i din bokföring. Du behöver inte tänka på vilka konton du ska använda utan det kommer programmet hjälpa dig med i detta fallet! 🙂
Hör av dig ifall något känns otydligt så förklarar vi gärna igen.
Ha en fin eftermiddag!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.