Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Hantera debet- och kreditfaktura

Jag funderar på hur jag ska hantera en kreditfaktura.

 

Jag avbokade och nybokade en resa med SJ varvid jag fick en vanlig faktura på båda resorna samt en kreditfaktura på den avbokade resan. Hela fakturan betalades och pengarna har dragits, men med kreditfakturan har det så klart inte hänt någonting. 

Hur ska jag göra med detta? Dels ligger 2000 kr hos SJ som ska till mig på något sätt, och hur ska detta hanteras bokföringsmässigt?

 

Pelpet_1-1674574013875.png

 

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Pelpet

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet.

I avsnittet Registrera en kreditfaktura beskriver vi hur du kan gå tillväga. Vad gäller val av bokföringskonto så får du hjälp av Visma eEkonomi. Har du registrerat fakturor på leverantören tidigare föreslås samma kontering som användes senast.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!
//Tinna

Pelpet
UTFORSKARE

Tack för svar. Det jag inte fattar är vad jag ska göra med kreditfakturan nu. Den ligger bokförd som en obetald leverantörsfaktura. 
Kommer SJ att skicka tillbaka pengar till mig på något sätt? Har inte hunnit lära mig hur flödet kring kreditfakturor fungerar ännu.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Pelpet

Det är helt korrekt att krediten ligger bokförd som en obetald leverantörsfaktura just nu. Ta kontakt med SJ om du inte fått din återbetalning. När de har skickat tillbaka pengarna till ditt företagskort så kommer detta komma in som en bankhändelse via kassa och bank eftersom du har bankkoppling. Denna återbetalning/bankhändelse matchar du mot kreditfakturan i programmet så registreras den som betald. Då blir det också korrekt i din bokföring. Du behöver inte tänka på vilka konton du ska använda utan det kommer programmet hjälpa dig med i detta fallet! 🙂 

Hör av dig ifall något känns otydligt så förklarar vi gärna igen. 

Ha en fin eftermiddag! 

Pelpet
UTFORSKARE

Undrar om SJ-fakturorna funkar bra bokföringsmässigt. Jag får både debet och kreditfakturor av dem och ibland kvittas de mot varandra delvis ifall jag har avbokat någon resa. SJ kan - men vill helst inte - återbetala kreditfakturorna utan föredrar att man kvittar dem mot debetfakturor. Så nu har jag helt enkelt betalt debetfakturorna i sin helhet om de överstiger kreditfakturorna och nu senast blev kreditfakturan större än debetfakturan så då har jag inte betalt någon av dem. Då borde det bli rätt, och så ligger jag ute med lite pengar till SJ hela tiden. Förhoppningsvis är det rätt.

Hej @Pelpet 

Det låter som det kommer att bli korrekt.

 

Ha en fin dag

/Tinna 

 

Pelpet
UTFORSKARE

Stort tack @Tinna Gunnarsson. Mycket saker att lära sig som ny företagare.

Vad ska man egentligen göra med fakturor som kommer in i eEkonomi men som man inte ska betala såsom kreditfakturor? Jag har hittils låtit dem ligga kvar ett tag och sedan sparat PDF-filerna på min dator (med backup!). Finns det något smartare sätt att hantera dem.

Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂

 

Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.

 

Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade?  Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.

 

Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.

Önskar dig en trevlig helg!

/Tinne