Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantera leverantörsfakturor/inköp kontantmetoden i eEkonomi

Hej!

 

Jag har enskild firma, kontantmetoden och är novis på bokföringsfrågor. 

Undrar om jag gör jag rätt med mina leverantörsfakturor resp inköp.

 

Jag lägger in dem under inköp/leverantörsfakturor när jag får fakturan och klickar på bokför när jag lagt in fakturan. När jag sedan fått betalt plockar jag upp samma faktura och klicka på registrera betalning. 

Om jag förstår det rätt så skulle jag alternativt kunna gå via kassa & bankhändelser när jag fått betalt och sedan matchar mot den registrerade fakturan, eller? Det finns alltså olika vägar att registrera inbetalningen? Min fråga är om jag gör rätt att registrera fakturan på det sättet jag gör.

 

Köper jag in något mot kvitto istället (privata pengar) så skapar jag en manuell verifikation och noterar verifikationsnummer på kvittot och sparar det. Är den alternativa vägen till det att gå via inköp/bildunderlag och ladda upp kvittot? 

 

Tacksam för hjälp 🙂

3 SVAR 3
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej! 


Det låter som att du har bra koll på hur du ska hantera dina leverantörsfakturor och övriga inköp!

 

Vad det gäller din första fråga så är svaret ja, det finns två vägar för att registrera betalning på en faktura. Antingen genom att registrera den direkt på fakturan som du gör eller gå via Kassa- och bankhändelser. 

 

Vad det gäller din andra fråga så är svaret också ja, det går kanon att hantera det på det viset som du gör. Alternativet är precis som du skriver att scanna kvittot med hjälp av appen Visma Scanner och som du sedan kan utgå från när du bokför.

 

Jag skulle dock vilja slå ett slag för Kassa- och bankhändelser, det är ändå på något vis hjärtat i programmet. Det finns möjligheten att köra igång en bankkoppling vilket gör det möjligt för dig att få in dina transaktioner från banken i ordning som du sedan bokför utifrån, matchar mot fakturor, kopplar mot kvitton osv. Du kan läsa mer om bankkoppling här: Arbeta med bankkoppling. Vill även slå ett slag för Visma Scanner som är en supersmidig app. Läs gärna mer här: Visma Scanner.


Men har du hittat ett arbetssätt som fungerar för dig så är det såklart också helt möjligt att fortsätta som du gör - du gör helt korrekt.

 

Ha det fint! 

/Moa

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

oj, vad bra! Tack för svaret 🙂

 

Då har jag några frågor till:

-när jag använder scanner metoden behöver jag då sparar originalkvittot eller räcker det med att ha bilden i programmet?

-Skulle jag kunna ladda upp mina leverantörsfakturor på samma sätt och koppla så jag slipper samla dem i en pärm?

-Om jag sparar mina kvitto/fakturor med verifikationsnumret på behöver jag då skriva ut själva verifikationen eller kan jag ha alla verifikationer i digitalt bara?

 

//Romy

Hej!

 

I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter går att läsa mer om detta. 

 

Följande går att läsa som jag tänker svarar på dina frågor:

 

"Om du får ett dokument i pappersform, som en leverantörsfaktura eller kvitton, och scannar in dem så måste du ändå spara pappersoriginalet i tre år. Det fjärde året kan du ta bort pappersoriginalet och fortsätt att spara bokföringen endast digitalt i ytterligare fyra år. (Totalt sju år)".

 

"Det behövs alltså inte papperskopior på alla verifikationer, i ordningsföljd i en pärm, bara för säkerhets skull. Det viktiga är ha koll på vad som är originalhandlingen och i vilken form företaget väljer att presentera sin bokföring".

 

Kika gärna på artikeln för att få helhetsbilden!

 

/Moa