Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Prefect1
UTFORSKARE

Hantera trängselskatt 2018 - eEkonomi

Hej,

det har skett förändringar gällande hur trängelskatt skall hanteras från och med 2018. Mer finns att läsa bland annat hos Skatteverket (https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2017/2017/trangselskattvidprivatkorningmedf...).

Låt säga att jag en månad enbart har kört min tjänstebil/förmånsbil privat. Inga resor har alltså haft med mitt företag att göra. Först hade jag tänkt betala denna faktura med privata pengar, men det kanske inte går? Jag har ett antal frågor om detta som jag listar här så svara gärna med referens till respektive fråga:

1. Kan jag betala denna faktura privat och helt strunta i att redovisa detta i företaget? 

2. På Skatteverkets hemsida står följande "Beräkningsunderlagen behöver inte redovisas om anställda betalar hela det skattepliktiga förmånsbeloppet till arbetsgivaren, men underlagen ska sparas.". Är tanken här att företaget betalar fakturan som vanligt, sen betalar den anställde in pengar till företaget? 

3. På Skatteverkets hemsida kan man även läsa: "Om den anställde själv till arbetsgivaren betalar hela det skattepliktiga förmånsbeloppet uppkommer ingen förmån. En sådan betalning kan göras via ett nettolöneavdrag eller kontant.".
Kan jag istället göra ett avdrag på lönen som motsvarar samma belopp som företaget betalade för trängselskatten? Kallas detta "avdrag efter skatt i Visma eEkonomi"?
19 SVAR 19