Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantering av privata utlägg med Visma Scanner inkl. betala ut till privat konto

Hej,

Jag har suttit och försökt leta fram info i forum, youtube m.m.

Jag får svar på halva min fråga delvis men inte riktigt.

Jag har köpt en del grejer till företaget och även varit på en kurs inkl. hotell och resa dit innan jag fick igång mitt företagskonto.

Därför har jag nu några kvitton som jag har scannat in med Visma Scanner. Det dyker upp snyggt under Inköp - Bildunderlag.

 

Steg 1:

Nu vill jag alltså bokföra dessa för att därefter i Steg 2 betala ut pengarna till mitt privata konto, helst på lönebeskedet.

Hur går jag tillväga med hela processen?
Det jag har lyckats med själv: Efter inscanning så har jag valt ett av kvittona, exempelvis hotell för kurs på annan ort, jag får välja

Typ = Kvitto

Bankkonto (Företagskonto, Kassakonto, Skattekonto) = ?

Kostnadstyp = Egen kontering(5831), här skapas automatiskt Kredit på 1930 och Debet på 2641

Leverantör och Verifikationsserie. 

 

Här måste det alltså väljas rätt bankkonto, och därefter även konteringen vilket konto konteringen ska hamna på?

 

Steg 2:

Därefter vill jag alltså få en utbetalning till mitt privata konto.

Hur gör jag det?

 

Tacksam för svar då det inte är helt självklart.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Enklast gör du så att du betalar ut till dig själv från företagskontot, sedan matchar du det skannade kvittot som du beskriver. Då blir det rätt konterat K1930. 

Men om du  vill vänta med utbetalningen och ta det i klump på lönebeskedet föreslår jag att du i stället skapar manuella verifikationer för varje kvitto, kopplar den skannade bilden till verifikationen ,  konterar på lämpligt kostnadskonto och krediterar 2893, skuld till närstående. Sen får du hitta en löneart som debiterar 2893 för att nollställa skulden efter utbetalning. 

Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, men om jag gör enligt det första sättet, då kommer en följdfråga:

Det handlar om ca 7-8 olika inköp av olika slag. Hur matchar jag då flera kvitton med den enda summan som jag betalat ut till mig själv som syns som en bankhändelse?

Innebär det att jag måste betala ut varje summa separat, och därefter koppla varje kvitto separat?

 

Om jag gör enligt andra sättet:

Hur hittar jag en löneart som debiterar 2893? Och kan jag då debitera den totala summa som alla inköp med kvitton resulterat i?

Hej igen,

Den första varianten är enklast om du gör utbetalningarna en och en och sedan matchar varje bankhändelse till ett kvitto. 

Om du gör en utbetalning i klump (direkt utan att ta det över lönen) kan du koppla flera kvitton till utbetalningen och kontera flera rader, dvs varje kvittos kostnad och moms för sig om du inte vill göra ett separat underlag med kontospecifikationerna. 

vid den andra varianten tror jag nästan du får lägga upp en egen löneart för att få rätt koppling. Och om du gör det kan du göra betalningen i klump förutsatt att du har bokfört alla kvitton i förväg så att hela beloppet du ska få ut redan är bokfört på 2893.