Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har jag rätt till traktamente? - eEkonomi

Jag blir lite osäker på om jag gör rätt med traktamentet.

Jag åker upp till Ort1 oftast söndag kväll och sedan tillbaka till Ort2 fredag kväll. Företaget och jag har adress i Ort2. Jag har haft lägenhet i Ort1 under senaste 6 månader men ska börja med hotell istället.

Jag har tittar på Skatteverkets regler här:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/traktamente.4.361...

Och betalt ut traktamente såhär:

En annan konsult på samma uppdrag sa att man bara får betala traktamente första 90 dagarna och sedan inget. Men jag tolkar det som att man får betala ut upp 70% upp till 2 år och sedan 50%.

Dessutom byter jag kund och boende, men stannar i Ort1, snart. Då tänkte jag betala ut full traktamente igen och sedan minska efter 90 dagar.

Jag försökte få ett svar från skatteverket men det var ganska otydligt. Någon som kan ge ett tydligt svar? Hur gör ni?
2 SVAR 2

Du följer reglerna- men om du inte byter boendeplats när du byter uppdragsgivare är det tveksamt om du gör rätt som återgår till det högre beloppet i 90 dagar - menar du att Skatteverket inte kunde svara på det?
Fråga isåfall efter sakkunnig när du ringer så får du en motringning från skv efter ett tag och kan vänta dig ett korrekt svar om det är din oklarhet
Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel av mig där. Jag var i kontakt med skatteverket tidigare i år kring det här och då var det inte aktuellt att byta uppdrag. Så just den frågan har jag inte ställt till dem.

Tack för svaret!