Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra köp av inkråm

Hej! Jag har köpt inkråmet från ett annat bolag. Detta är momsfritt. Hur bokför jag detta?

Mvh

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det beror på vad inkråmet består av. Du krediterar kontot som betalningen sker ifrån, till exempel 1930. Som motkonto använder du lämpligt konto för inkråmet du köpt. Är det inventarier kan du använda konto 1221 och är det byggnader fungerar konto 1112.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är lager, varumärke och kundregister
Roffakab
CHAMPION

Hej

Lager kan bokföras på lämpligt konto i 14XX-gruppen.

Varumärke på konto 1050 Varumärken.

Kundregister är jag osäker på men möjligtvis kan det kopplas ihop med varumärke.

För att kunna bokföra inkråm som tillgång måste det finnas en utgift/kostnad eller möjlighet att värdera de enskilda delarna på ett tillförlitligt sätt dvs endera att det i ett överlåtelseavtal finns specificerat vad varje enskild post kostar eller att man kan fastställa ett värde.

Om det inte finns i ditt överlåtelseavtal kan det vara svårt att fastställa ett tillförlitligt värde på varumärket och kundregistret.

MVH 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av inkråmsköp.

Hej

Jag ska köpa inkråmet i ett företag. Det kommer att innehålla inventarier+kundregister, inte varumärke.

Totalkostnaden kommer att vara 30000:-, hur man värderar innehållet är lite godtyckligt. Men jag skulle säga ungefär så här.

En enskild dyrare inventarie, begagnat värde 8000:-
Övriga inventarier, möbler etc, 5000:-
Kundregister, 17000:-

Mina funderingar:
Blir någon inventarie föremål för flerårig avskrivning beroende på hur den värderas?

Hur bokförs kundregistret?

Tjänar jag på att väga värderingen på något särskilt sätt?

Hej!

Avskrivningar görs på inventarier över ett halvt prisbasbelopp så det känns inte aktuellt i ditt fall.

Gällande att väga värderingen är det nog bäst att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag har ett handelsbaolag och har köpt inkråmet(varulager&varumärke) från ett annat handelsbolag, jag gjorde inköpet med mina privata pengar. Hur bokför jag det? Jag antar att det blir någon sorts egen insättning.

Hej!

Konteringen blir nästintill densamma, förutom att du bokför det som en egen insättning, till exempel konto 2018/2028/2038, beroende på vilket konto som är "ditt".
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~