Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Hittar inte faktura vid bokföring av betalning av faktura med privata pengar

Följer instruktioner som säger "Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. Betalt och klart! " 

 

Men hittar inte fakturan när jag trycker på ikonen i fältet och inte heller när jag skriver in fakturanumret. Vad kan det bero på? Jag har ju lagt in leverantörsfakturan. 

 

 

13 SVAR 13
AnnicaL
CHAMPION

Kan det vara så att fakturan är i annan valuta än sek?

Nej. Jag har lagt in en faktura för Visma Bokföring och en för företagsförsäkring. Kan inte hitta någon när jag ska göra manuell verifikation och jag väljer konto 2440 och sedan trycker jag på Faktura fältet men hittar ingen inlagd faktura. Konstigt. Tacksam för hjälp så jag kan bokföra fakturorna. 

Har du bokslutsmetoden (kontantmetoden) för bokföringen? Då är fakturan inte bokförd förrän den betalas och då tror jag inte denna instruktion fungerar för då finns fakturan inte på konto 2440.

Testa att gå till Inköp/Leverantörsfakturor och på den aktuella fakturan välja Åtgärd/Betala i stället, och där välja konto 2893 för betalningen. 

 

Kontantmetoden ja. Åtgärd/Betala ger inget alternativ förutom Företagskonto och Kassakonto. Kan ju inte vara den första med fakturametoden som vill betala en räkning med privata pengar?! Så hur gör jag? 

Det är klart att du inte är den första vom vill göra en sådan bokning 😉

 

Det är konstigt - när jag kollar på en av mina kunder som har kontantmetoden och tar fram leverantörsfakturan och Åtgärd/Betala har jag förutom Betalt med egna pengar även valet Annat konto. Så det är full valfrihet. Om du inte kan se dessa varianter tycker jag du ska kontakta Supporten och få hjälp därifrån. 

Hej! 

Valet att bokföra mot ett annat konto än kassa/bankkonton finns i vår variant i Visma eEkonomi PRO. Vill du bokföra på ett annat konto och har en annan variant än PRO av eEkonomi samt kontantmetoden så får detta bokföras och korrigeras manuellt. Förslagsvis så bokför du på kassakontot via Åtgärder - Betalning på fakturan, detta för att slippa blanda in företagskontot. När det bokförts går du till verifikationen - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation och boka om från konto 1910 till konto 2893. 

Ha en bra dag! 🙂 
/My 

Okej då finns det en omväg / lösning om än omständlig sådan. Är det inte märkligt att en sådan basic funktion inte finns med i standardversionen? 

Hej!

Precis, i eEkonomi Smart får du hantera det enligt lösningen du fick av min kollega My.

Hoppas det inte är en situation som uppkommer alltför ofta.  /Tinna 

När jag skapar Ny korrigeringsverifikation väljer jag att korrigera 1910 - Kassa. Jag lägger till konto 2893 och väljer att lägga den aktuella summan på debet. Detta adderar endast den summan så verifikationen balanserar inte upp. Så jag måste också lägga till ytterligare en kontering på konto 1910 - Kassa och lägga summan i kredit. Sammanfattningsvis finns två konteringar på 1910 (en i debet och en i kredit) samt en kontering på 2893. Det finns alltså två konteringar på 1910 eftersom den ursprungliga i debet inte går att korrigera. Är detta korrekt gjort? 

Hej!

Kan känna att det inte låter som det är helt korrekt gjort. Har du möjlighet att ladda upp en bild av hur det ser ut hos dig? När du korrigerar så markerar du rutan vid det konto som ska bokas bort och programmet vänder den automatiskt, sen anger du endast det konto man vill bokföra på istället och det blir balans i verifikationen. Får en känsla av att du har nollat ut 1910 istället vilket gör att det blir obalans men det är lite svårt att avgöra här i forumet.

Om du inte vill ladda upp ett skärmklipp tror jag det är bättre om du vänder dig till supporten där har vi möjlighet att koppla upp och hjälpa dig. 

God Jul /Tinna

Kan inte ändra beloppen i konto 1910. Det är låst. Se bild. 

4BE3284C-61BD-462F-81AE-8FB7E9F365C0.jpeg

 Det balanserar alltså inte. Hur gör jag ? 

konto 2893 skall bokas i kredit

Okej, tack!