Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hjälp med Årsavstämning, momsredovisning osv.

Jag känner mig totalt kass som vanligt. Problemet är väl att man bara gör detta en gång per år och hinner glömma allt varje gång. Brukar få lite hjälp på traven när det är dags, men jag måste lära mig på riktigt någon gång (om jag nånsin gör det.)

Jag har enskild firma och kört med visma eekonomi hela tiden. 2016 var första året för mig.
Det finns ju guider och checklista i programmet, men när vissa saker kanske inte riktigt stämmer, så blir jag så fundersam vad jag måste göra.

1. Är resultatet för föregående år och saldot på kapitalkontona omfört till kontot för eget kapital?
Jag har ett saldo på konto 2019 årets resultat för året 2019.
880,23 SEK

Eftersom jag har det, säger checklistan:
Omföring av ingående balanser på kapitalkonton (från konto 2012, 2013, 2018 och 2019 till konto eget kapital)
Gjorde år 2019 en förlust på 112,53 SEK? (Tror jag? I alla fall enligt första sidan på eekonomi.)
Men blir lite konfunderad över varför det på konto 2010 eget kapital ligger 906,23 SEK
Det skiljer alltså 26 SEK. Vad detta är för något vet jag inte. Men vågar inte fortsätta när det inte stämmer. Eller är det två olika saker?

Lägger jag:
2019
Årets resultat kredit 880,23
2010 Eget Kapital debet 880,23

Så får jag -26 SEK på 2010 Eget Kapital.

Ska jag göra något på år 2020? Eller tar man det när man gjort klart allt för 2019? Så det inte blir samma problem nästa gång.

Samtidigt har jag -34164,73 SEK på konto 2018 övriga egna insättningar. Detta beror väl på att jag alltid väljer ”betalat med egna pengar”? Vilket betyder att jag har en del pengar på företagskontot, som jag senare vill ”plocka ut”.

Någon som steg för steg kan ge sig på att försöka hjälpa mig fatta…?
Jag blir bara snurrig av alltihop.

Det ställer väl inte till det att jag börjat bokföra händelser för år 2020?

Måste jag göra allt detta innan jag kan skapa en momsredovisning? (som måste in i slutet på februari.)

Förlåt om det blev snurrigt. Återkommer gärna med mer info om det hjälper.

3 SVAR 3
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Re: Hjälp med Årsavstämning, momsredovisning osv.

(updated by Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-17 14:37 )

Hej hej! 

I det här forumet så finns det inga dumma frågor, och precis som du säger så är det inte lätt att komma ihåg saker som man gör en gång per år! 

Det sista du gör i ett räkenskapsår är att bokföra årets resultat, där bokförs vinsten eller förlusten. Det första du gör på det nya året är sen att bokföra om resultatet till ett konto för eget kapital. Det kallas för att bokföra föregående års resultat

Kolla det ingående saldot på konto 2019 (det är stökiga år nu när kontonummer och årtal matchar så väl 😬) på år 2020. Det är det saldot som du ska bokföra om till konto 2010 - Eget kapital. 

Detta påverkar inte din momsredovisning, så behöver du fokusera på momsredovisningen nu så kan du avvakta med föregående års resultat. Men det ska också tilläggas att ju förr du bokför det, desto bättre. 

Att du har ett högt saldo på konto 2018 beror på att du betalar med dina egna pengar istället för företagets pengar. Om du gör en överföring från företagskontot till ditt privata så krediterar du konto 2018. 

Hoppas att detta gav dig en knuff i rätt riktning 🙂 

Highlighted
NY MEDLEM

Tack för svar!

Det ser ut som att jag inte har någon verifikation år 2019 för "Bokföra föregående års resultat".
Kontoanalys för konto 2019 ingående saldo och utgående saldo är 880,23 SEK

Jag ser att år 2018 gick jag minus 880,23 SEK.

Ska detta då läggas in följande 2019-01-01
Förlust på 880,23 kr
2019 Årets resultat Kredit 880,23
2010 Eget Kapital Debet 880,23

Sedan ska jag bokföra årets resultat 2019-12-31
Förlust 112,53 SEK
2019 Debet
8999 Kredit

Sedan ska jag bokföra föregående års resultat 2020-01-01
Förlust på 112,53 kr
2019 Årets resultat Kredit 112,53
2010 Eget Kapital Debet 112,53

Eller är jag fortsatt ute och cyklar?

Highlighted
COMMUNITY MANAGER

(updated by Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-21 10:02 )

Du har kommit hem från din cykeltur! Du tänker helt rätt! 😀