Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjälp med matchning och kontering av bankhändelser

Hejsan, 
Jag har sent blivit invald som kassör i en ideell förening utan den minsta kunskap om området och behöver göra bokslut för 2020. 
Det är en ideell politisk förening som enbart erhåller partistöd från kommun som inkomst. 
Det är totalt 7 bankhändelser varav 1 är inkomst i form av partistöd, 2 är kort- och bankavgifter och 4 är vanliga betalningar, exempelvis hyrning av minibuss och köp i matbutik. 

Då jag använder Visma eEkonomi och anslutit bankkontot dit, så är mina bankhändelser redo att matchas, men är något enormt osäker på framförallt hur jag bokför inkomsten i form av partistödet och bank- och kortavgifterna. 
Jag har hört något om att bokföra diverse saker på olika ''konton'', men jag kan inte för mitt liv förstå varken vad det konkret innebär och dessutom hur jag går vidare för att kunna göra bokslutet och få ut en resultat- och balansräkning. 

Beträffande de betalningar som det finns kvitton på, så fick jag rekommendationen att använda Visma Scanner, för att således kunna matcha dessa till olika bankhändelser i eEkonomi. Utan att riktigt veta hur jag gör om ett kvitto skulle saknas, eller vad exakt jag gör när kvittona väl är skannade. 

Vad jag därför skulle behöva lite tips och råd om är: 
1. Hur bokför jag ett inkommande partistöd och bankavgifter utan kvitto/faktura?
2. Att koppla bankhändelser till diverse konton, vad innebär det och hur gör man? 

1 SVAR 1
LW -60
UTFORSKARE

Jag tycker att du ska ta kontakt med den som skötte detta tidigare. Att uppfinna hjulet är inte lätt. Jag har för mig att Visma har lite kurser i bokföring. Jag rekommenderar verkligen att du går en kurs.

 

Det måste finnas papper på de olika transaktionerna som sker i föreningen. Man kan inte köpa något och dra kostnaden för detta utan att ha ett kvitto. Det är det som är grejen, att visa vad man köpt in eller vad man fått för pengar. Man skall ha det på papper (fysiskt eller digitalt). Är det någon som vill ha betalt för att de köpt in frimärken, ska de också visa att de köpt in dessa frimärken med ett kvitto. Om du sedan skannar in detta kvitto eller häftar upp det på ett A4-papper och sätter in i pärmen under fliken för den månad som inköpet skett (efter att ha bokfört det i eEkonomi) det kvittar. Men går det ut pengar eller kommer det in pengar så skall det verifieras. Hur det skall verifieras, beror på lite olika saker.

 

Du står nu inför två på sikt övergående pucklar: du skall lära dig hur man bokför (samt ve och fasa göra ett bokslut dessutom) och du skall lära dig ett bokföringsprogram. Jag tycker du skall satsa på att i första hand lära dig bokföring och i andra hand lära dig skanningen och att matcha bankhändelser

 

Du har ett bankkonto. Där drar säkerligen banken pengar för att kontot existerar. Går du in på internetbanken, kan du skriva ut den transaktionen på papper eller spara ner den som en PDF och ha den som ett verifikat, ett kvitto på vad de uttagna pengarna gått till. När man inte är så hemma med bokföring, kan det vara idé att skriva ut på papper, så man har något att hålla i när man bokför. Om vi koncentrerar oss på bankkontot, skall varje insättning där och varje uttag verifieras. Det betyder att man ska ha papper på vad som hänt. Det är A och O i bokföring. Jag tycker att du skall gå in till internetbanken och skriva ut samtliga transaktioner som skett på kontot, en utskrift per uttag/insättning.

 

Sortera dessa i datumordning.

 

Partistödet: du måste ju på något sätt ha begärt att få partistöd och/eller fått ett papper på att du kommer få partistöd och vilken summa du är berättigad till. Detta papper skall ligga som grund för insättningen av pengar.

 

Jag känner att du bör börja där och återkomma när du gjort ovanstående. Det kan bli för mycket information för dig ifall jag börjar prata om konton i debet och kredit och moms och annat. Börja med att plocka fram det som jag föreslagit och återkom sedan. Att det krävs av dig att du skall prestera ett bokslut för året som gått, tycker jag är under all kritik. Det är direkt oförskämt, när du är ny på det här som du själv säger.

 

Mvh Lena