Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur anges eget kapital i Vismas deklarationstillägg - eEkonomi

Jag håller på med deklarationen och fastnar på sidan räntefördelning/expansionsfond.
Jag använder Visma eEkonomi och bokför enl. kontantmetoden och årsmoms. Har enskild firma och använder föränklat årsbokslut.
Jag har tittat på Vismas Youtube-film om deklarationen men där tycker inte jag att jag får svar på min fråga.
Jag har satt in mer pengar i företaget än vad jag har tagit ut så i balansräkningen så där har jag ett minustecken framför eget kapital.
I deklarationen under räntefördelning står tillgångar minus skulder utan minustecken, är det rätt?
Tacksam för svar.
Mvh Peter

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

6 SVAR 6
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Peter,


Att du har ett minustecken framför eget kapital är korrekt om det är så att du har satt in mer pengar i företaget än vad du har tagit ut, eftersom att insättning av eget kapital påverkar det bokföringskontot i kredit. 


För Räntefördelning i rutan "Tillgångar minus skulder (+/-)" anges summan som fanns i verksamheten vid förra årets slut med vissa justeringar. Beloppet finns angivet på föregående års NE-blankett vid ruta B10. Jag tänker att du kan kolla på föregående års NE i ruta B10 för att se om beloppet stämmer med det som står där just nu. 


Du kan även kolla i tråden Räkna ut positiv räntefördelning för att se hur detta räknas ut. Positivt belopp i rutan Tillgång minus skulder i Räntefördelningen visar därför på att ditt egna kapital föregående år var positivt. 


Ha en fin dag! 
/Theodor 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Theodor, tack för svar.
Bara för att klargöra, om jag har satt in mer pengar i företaget än vad vad jag tagit ut så ska alltså ruta B10 i NE-blanketten visa ett negativt tal?
Jag gjorde min första deklaration förra året och befarar att jag gjorde fel då...
Mvh Peter.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har tittat lite till i vad som står i alla instruktioner om hur man fyller i NE-blanketten.
Är det så att konto 2010 eget kapital egentligen inte har något att göra med B10-eget kapital i NE-blanketten...?
Är det jag som har blandat ihop dom i onödan?
Tacksam om nån kan reda ut det här på *nivå så jag kan förstå och gå vidare.
Mvh Peter. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Finns det ingen i forumet som kan klargöra detta?

Enligt skatteverkets instruktion Så här upprättar du ett förenklat årsbokslut skv307, så står det:

B10 Eget kapital Slutligen beräknas eget kapital, ruta B10. Eget kapital är skillnaden mellan å ena sidan tillgångarna (B1–B9), å andra sidan skulderna (B13–B16).
Vad har det att göra med mina bokföringskonton för eget kapital? 
Vad är det jag inte förstår?

Hur gör ni när ni räknar ut vad ni ska fylla i ruta B10 i NE-blanketten?
Tacksam för snabbt svar.

Mvh Peter
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Peter! 

Självklart ska jag försöka reda ut dina frågor och funderingar, vi börjar uppifrån och ner 🙂 

Om du har satt in pengar i firman så ska det bokföras 1930 debet mot 2018 kredit. Konto 2018 påverkar det egna kapitalet och på så vis även ruta B10 på NE-blanketten. Har du inte tagit ut något av det egna kapitalet och tillgångarna är större än skulderna så borde du ha ett positivt belopp i ruta B10. 
På balansrapporten så ska beloppet för det egna kapitalet däremot stå med ett minustecken framför sig om du har satt in mer pengar än vad du har tagit ut.  

I ruta B10 visas skillnaden mellan summan av tillgångar (ruta B1-B9) och skulder (ruta B13-B16).

Kan detta ge dig någon ledtråd om varför du har ett negativt värde i ruta B10? Funderar du över vilka konton som påverkar vilken ruta på deklarationen så kan du kika på bas.se
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lisa.
Tack för förklaringen, jättebra!
Jag var tidigare osäker på om jag gjort rätt i förra årets deklaration eftersom jag fick en känsla av att om det står ett minussaldo på balansrapporten så borde det också stå som minustal på ruta B10 i deklarationen.
Men jag kan pusta ut nu när jag vet att det blev rätt förra året (och i år)...
Mvh Peter.