Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

overkligheten
UTFORSKARE

Hur återbetala en delbetald kundfaktura?

Hej,

Jag har fakturerat en kund och kunden har sedan gjort en delbetalning som jag har kopplat till denna fakturan. Nu vill jag återbetala kunden delbetalningen och stryka fakturan. Hur bokför jag detta i Eekonomi? Tänker att jag behöver kreditera fakturan, men hur funkar detta när den är delbetald? 

 

Tack på förhand,

 

/Jonas

 

 

3 SVAR 3
overkligheten
UTFORSKARE

Jag har funderat lite till.

Det som har hänt:

1. Skapat och bokfört en faktura till en kund.

2. Kunden har betalat en del av beloppet.

3. Jag har matchat kundens delinbetalning av fakturan som en bankhändelse.

 

Nu vill jag betala tillbaka kunden pengarna och stryka fakturan. Min idé är att göra såhär:

 

1. Kreditera fakturans hela belopp.

2. Återbetala kundens delinbetalning 

3. Kvitta fakturan + inbetalningen + kreditfakturan + utbetalningen mot varandra på en gång eftersom de summerar till noll.

 

Det sista steget är jag "lite" osäker på minst sagt hur det ska gå till. Några idéer någon? 😀

 

Hejsan! 

Tack för förtydligandet, detta ska vi kunna lösa och du är absolut inne på rätt spår. Kommer lägga in steg för steg nedan. 🙂 

1. Skapa en kreditfaktura på hela beloppet
2. Återbetala kundens delbetalning 
3. Kvitta kreditfakturan mot den delbetalda kundfakturan. Klicka på kreditfakturan under Försäljning - Kundfakturor - Åtgärder - Kvitta och välj rätt faktura. När den kvittas med delbetalningen så är det resterande del kvar att betala på fakturan som kvittas och krediteras, det innebär att den del  som ska återbetalas kommer ligga kvar som ett obetalt belopp på kreditfakturan
4. När återbetalningen gjorts till din kund går du till Kassa och bankhändelser - matcha återbetalningen med bokföringshändelsen Betalning av krediterad kundfaktura och välj kreditfakturan i listan.

Sen ska du vara klar! Resterande belopp kvar på fakturan har kvittats bort mot en kreditfaktura och delbetalningen har registrerats som återbetald. 
Hojta om något känns oklart! 
/My 



 

Grymt My!!

Tack så jättemycket! Jag ska prova inom de närmsta dagarna. Har elva fakturor som blivit fel 😬. Jag hör av mig igen om det inte funkar.!