Jag har två transaktioner som verkar hänga i luften av någon anledning. Hur bokar jag bort dessa?
1. Det utfärdades en faktura till en befintlig kund som tyvärr var inställd på att betala med Swish direktbetalning. Det var fel, det skulle vara en vanlig faktura på 30 dagar.
2. Denna transaktion krediterades därför.
När jag ska matcha en (random) bankhändelse så finns dessa två transaktioner fortfarande att välja på under "Inbetalning från kort eller swish". Men det känns som om de automatiskt borde vara borta eftersom den andra är en kredit av den första, eller?
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Ja precis, du har gjort rätt hela vägen men eftersom det är en inställning för swishbetalning så blir fakturan betald direkt. Därför så krävs det att saldot på konto 1580 som är kopplat till fakturan också bokas bort då detta inte görs automatiskt med en kreditering i detta fallet, det finna alltså en "förväntad" inbetalning kvar att boka bort. Mitt förslag är att ta detta mot ditt kassakonto istället för att blanda in bankkontot, även om dessa bokningar inte kommer påverka det faktiska utgående saldot på kontona kan det vara ett bra tips.
Du går till Kassa och bankhändelser - Väljer kassakontot - Skapa ny kassahändelse och du kan börja med att lägga in en inbetalning på 1454 kr, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast en utbetalning på 1454 kr, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan. Därefter är krediteringen och bortbokningen av alla saldon gjorda.
Känns något minsta oklart får du hojta! 🙂
/My
Hejsan!
Ja precis, du har gjort rätt hela vägen men eftersom det är en inställning för swishbetalning så blir fakturan betald direkt. Därför så krävs det att saldot på konto 1580 som är kopplat till fakturan också bokas bort då detta inte görs automatiskt med en kreditering i detta fallet, det finna alltså en "förväntad" inbetalning kvar att boka bort. Mitt förslag är att ta detta mot ditt kassakonto istället för att blanda in bankkontot, även om dessa bokningar inte kommer påverka det faktiska utgående saldot på kontona kan det vara ett bra tips.
Du går till Kassa och bankhändelser - Väljer kassakontot - Skapa ny kassahändelse och du kan börja med att lägga in en inbetalning på 1454 kr, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast en utbetalning på 1454 kr, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan. Därefter är krediteringen och bortbokningen av alla saldon gjorda.
Känns något minsta oklart får du hojta! 🙂
/My
Hej My,
Stort tack för svar. Efter att jag skrev inlägget så kom jag ihåg att jag har haft detta problem en gång tidigare, men jag kom inte ihåg hur det löste sig. Men nu föll ju polletten ner när du nämnde att vägen går via t.ex kassakontot, det var så någon hos er hjälpte mig att göra det förra gången, men där syns det inte att man var tvungen att matcha in/ut-betalning för att de skulle försvinna, så det var nyckeln! 🙂
Tack för hjälpen!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.