Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag denna avräkning från Billmate?

Hej, jag försöker bokföra denna avräkning men får inte ihop det, hur ska jag göra? Tacksam för svar.  

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår dig rätt är det fakturabelåning (factoring) ni ska bokföra?

Är det fallet kan ni läsa om konteringen i forumtråden - Hur bokför jag fakturabelåning?

Om inte, är ni välkomna att återkomma!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Hanna!
Jag vet inte riktigt om det är fakturabelåning. Vi får pengarna betalda varje torsdag och Billmate sköter allt med kunden i form av påminnelser, inkassokrav mm. Så för vår del får vi in betalningen som om det är kunden har betalat den. Det här är avtalet vi har gällande fakturor:

Fakturaköp

Fakturaköp innebär att kunderna får hem sina varor i lugn och ro och först därefter betalar fakturan. Billmate tar hela kreditrisken och betalar ut pengarna till webbutiken varje torsdag efter leverans till kunden. Med Fakturaköp gör Billmate en snabb, automatisk kreditcheck i kassan vid beställningen. Via en enkel webbklient administrerar webbutiken fakturorna, gör eventuella ändringar osv, för att sedan skicka över fakturan till Billmate. Här tar Billmate över och skickar ut fakturan till kunden, tar hand om betalningarna, skickar eventuella påminnelser, inkassokrav m m. Webbutiken är själv med och tar fram kreditmallen som bestämmer vem som får handla mot faktura eller inte, alltså hur stora risker man vill ta. En annan fördel med Fakturaköp är att kunden slipper uppge betalkortsnummer eller logga in på banken. Det är snabbt, enkelt och tryggt för kunden att handla! Fakturaköp sparar mycket tid, som istället kan användas till att öka försäljningen. Dessutom förbättras konverteringen, antalet besökare som genomför en handling i din webbutik! Vi köper givetvis fakturor mot både företag och privatpersoner.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Det jag kan tänka mig är att detta ska hanteras som fakturabelåning då, om jag förstår det rätt, så får ni betalt för fakturorna oavsett om er kund betalar in eller inte. Jag rekommenderar er dock att ta kontakt med en redovisningskonsult för att kontrollera om det ska bokföras på något annat specifikt sätt i just ert fall. 

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

jag heter Maria Busck och jobbar som kommunikationsansvarig på Billmate AB. Här kommer en text, framtagen tillsammans med vår ekonomiavdelning, som förklarar hur ni bokför avräkningarna från oss:


Kontant- eller faktureringsmetoden?



1. Kontantmetod

Summan måste brytas ner i olika försäljnings-/kostnadskonto. Här är ett exempel på hur du kan bokföra enligt avräkning:


Frågeställning:

Jag har fått avräkningar som endast innehåller fakturaavgifter till tidigare faktura. Vid en senare avräkning dras alltså denna kostnad av från utbetalning. När en avräkning kommer med endast fakturaavgift, ska detta bokföras som en skuld? Eller ska jag i detta fall bokföra Billmate som ett konto med minskning i saldot? Betalningen sker alltså vid senare avräkning när det finns intäkter till utbetalning. Är det först då jag borde skapa en verifikation till denna kostnad?


Vid användning av kontantmetoden bokför du endast när en in- eller utbetalning sker.  I detta fall sker utbetalningen från ditt konto i samband med att du får nästa inbetalning från Billmate, då de gör avdrag för kostnaden. Det vill säga du bokför dess kostnader i samband med att du får utbetalat ersättning från Billmate.  

Förslagsvis kan du använda dessa konton för att bokföra kostnaden. Samtidigt som du bokar in avräkningen enligt förra exemplet.

6050, Försäljningsprovisioner och 6040, Kortavgifter



2. Faktureringsmetod

Vid användning av faktureringsmetoden bokför du när kostnaden skapas, d.v.s. i regel med att en faktura mottas. Förslagsvis kan du använda 1510/1511, Kundfordringar eller 1512, Belånade kundfordringar (factoring).

När betalningen sedan inkommer


Bokföra avräkning med endast faktura avgift:

Görs förslagsvis mot ett avräkningskonto ex 2810, Avräkning för factoring och belånade kontraktsfordringar alternativt 2440, Leverantörsskulder


Hoppas detta förtydligade hur ni bokför era avräkningar från oss på Billmate. Vi finns tillgängliga genom detta forum, men ni kan även kontakta oss direkt på info@billmate.se.


Önskar er alla en riktigt bra dag och en trevlig helg!

Maria Busck
Kommunikationsansvarig, Billmate AB
maria.busck@billmate.se