Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag en bil som dels betalas via Wasa kredit?

Köpte en skåpbil för 74 000 varav jag direkt betalade 25 000 och reste betalas av på avbetalning med Wasa kredit. Nu är jag väldigt osäker hur jag bokför detta.

8 SVAR 8
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag utgår från att du köpt bilen och står som ägare.

Konto 1242 Lastbilar Debet 74 000 
Konto 1930 Företagskonto Kredit 25 000
Konto 2359 Övriga långfristiga lån från kreditinstitut Kredit 49 000

Innehåller inköpspriset 74 000 ingående moms får du dela upp på 1242 och 2641.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar. Ju jag står som ägare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag först lägga upp bilen med totala kostnaden nånstans och sen matcha varje ny händelse mot den eller ska jag bara ta handpenningen först och sen kredit kostnaden varje månad den kommer

Roffakab
CHAMPION

Hej

Boka upp den totala kostnaden (1242 Lastbil) direkt tillsammans med handpenning (1930 Kredit) och upplägg av kvarstående skuld (2359 Övr långfr...)

Sen bokar du du löpande avbetalningarna mot 2359. Observera att dina månadsbetalningar består av dels amortering på lånet som bokas 2359 Debet och dels antagligen avgifter/ränta som kostnadsförs.

Vid bokslutet ska du sedan göra avskrivningar på den tillgång du har bokfört på 1242 (74 000) eller det nettobelopp som kvarstår om inköpspriset innehöll moms.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vid bokslutet eller varje månad efter införskaffningen av bilen
Roffakab
CHAMPION

Hej

Vid bokslut definitivt.

Sen beror det på vilken ambitionsnivå man har med sin månatliga kostnads- och resultatredovisning. Vill man ha fullständiga interna månadsbokslut bokar man planenliga avskrivningar per månad och stämmer av dessa vid bokslutet.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Roffak. Ska nu göra avskrivning av bilen som du hjälpte mej att bokföra via den här tråden. Har du kanske lust att hjälpa mej med det? Om du ser meddelandet och förfrågan överhuvudtaget?
Mvh Alma

Hej Alma!

I tråden Bokföra inköp av lastbil via finans med kontantinsats - eEkonomi har min kollega Per skrivit hur du kan hantera avskrivningarna!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~